29 March 2012

Jalan-jalan Raya Paling Bahaya di Dunia

1. The Death Road (Bolivia) 
Yungas Road sebelah utara yang dikenal sebagai Death Road, ia terletak di km 61 s / d 69 dari bandar La Paz menuju ke Coroico (Ibukota Bolivia, wilayah Amazon) di wilayah Yungas, Bolivia. Di thn 1995 Inter American Development Bank mengesahkan ia sebagai Jalan Kematian. Dianggarkan 200-300 orang pada tahun meninggal ketika menggunakani laluan ini.

Di akhir tahun 2006, setelah dibina selama 20 thn, sebuah jalan pintas dari La Paz menuju Coroico akhirnya boleh digunakan. Akibatnya Jalan Kematian ini tidak lagi seramai dulu.

2. Guoliang Tunnel Road (China)
Jalan di gunung Taihang dibina oleh penduduk tempatan. Selama lima tahun, terowong dengan panjang 1,2 km, tinggi 5 meter dengan lebar 4 meter ini dibina. Beberapa orang terbunuh dalam kemalangan selama pembinaan jalan tersebut. Terowong tersebut akhirnya dibuka pada tanggal 1 Mei 1977. Letaknya di daerah Hunan, China.

3. Ruta 5: Arica to Iquique Road (Chile)
Jalanan dari Afrika menuju Iquique ini terkenal merbahaya. Saat kita memandu kelajuan yang tinggi, maka angin dari arah yang amat kencang berupaya mendorong kereta kita terjun ke lembah yang dalam. Apatah lagi ketika ada yang memotong, maka kekuatan angin akan semakin kencang. Kerana letaknya di tengah padang pasir, maka seringkali muncul penglihatan yang boleh menipu pandangan para pemandu. Oleh kerana itu, untuk lebih selamat selamat dari jalanan ini memerlukan konsentrasi yang berlebihan dalam memandu.

4. Siberian Road to Yakutsk (Russia)
Jalan raya yang menghubungkan Moscow dengan Yakutsk ini terkenal dan paling sejuk di dunia berada di luar benua Antartika. Oleh kerana itu jalan ini tidak boleh ditampal. Akibatnya apabila pada musim panas tiba dan hujan yang turun akan menyebabkan jalan menjadi rosak teruk.

5. Sichuan-Tibet Highway (China)
Jalan raya Sichuan-Tibet mempunyai cerun yang tinggi, iaitu di kawasan antara Chengdu dan Tibet. Tanah runtuh dan salji runtuh seringkali terjadi di daerah ini, yang menjadikan jalan ini menjadi sangat berbahaya.

6. James Dalton Highway (Alaska)
Jalan raya James Dalton panjangnya adalah 414 batu dan diperbuat dari batu-batu gravel. Jalan ini menuju ke arah utara dari Livengood (keluar dari Jalan Raya Elliott), melalui padang ais kutub utara menuju ke jalur paling utara dari Alaska.

Jalan ini digunakan untuk membekalkan minyak Prudhoe Bay, Jalan ini akan sering digunakan oleh trailer-trailer besarHampir semua syarikat syarikat minyak tidak membenarkan lori-lori mereka dipakai untuk melintasi jalan ini. Kombinasi antara batu-batu gravel yang licin (akibat ais ataupun lumpur) serta batu-batu dan debu beterbangan yang menyebabkan pandangan sama sekali tertutup dan mengancam keselamatan pemandu.

7. Trollstigen (Norway)
Trollstigen yang bermaksud Tangga Troll (Troll = raksasa dalam legenda Yunani) adalah jalan yang melintasi pegunungan di Rauma, Norway, bahagian dari Jalan Kebangsaan Norway 63 yang menghubungkan Åndalsnes di Rauma dan Valldal di Norddal. Daerah ini sering dikunjungi pelancong kerana terdiri dari jalur-jalur pendek yang mempunyai selekoh tajam. Walaupun beberapa tahun kebelakangan sudah dikembangkan, kenderaan yang lebarnya melebihi 12.4 meter dilarang melintasi jalan ini. Di puncak jalan ini terdapat ruang tersebut yang cukup luas. Dari ruang tersebut kita boleh berjalan kaki selama 10 untuk menikmati pemandangan jalan mempunyai selekoh serta air terjun Stigfossen yang tingginya 320 meter.

8. Stelvio Laluan Road Trollstigen (Italy)
Jalan berturap kedua tertinggi di sepanjang laluan pergunungan Alps setelah jalan Col de l'seran (2770 m). Stelvio Pass Road menghubungkan Valtellina dengan bahagian atas lembah Adige dan Merano. Letaknya di pergunungan Alps yang masuk ke Itali, dekat Bormio dan Sulden, 75 km dari Bolzano, berhampiran sempadan negara Switzerland.

0 comments:

Post a Comment