13 March 2012

Serangan tentera AS atas orang awam membangkitkan lagi kemarahan Afghanistan

Pembunuhan warga awam Afghanistan oleh seorang tentera Amerika yang melakukan penembakan dari rumah ke rumah di Afghanistan selatan telah mengirimkan gelombang kemarahan di seluruh negara Asia Tengah tersebut.

Sekurang-kurangnya 16 orang awam Afghanistan mati oleh seorang tentera AS, yang berjalan dari tempatnya bertugas dan masuk ke rumah penduduk di dua desa di wilayah Kandahar di daerah Panjwayi. Di antara mereka yang terbunuh adalah tiga kanak-kanak dan sembilan perempuan. Beberapa jenazah kelihatan hitam kerana hangus terbakar, menurut seorang wartawan AFP telah yang melihat mereka.


"Dia datang ke rumah bapa saudara saya, ia berlari mengejar wanita, ia merobek baju mereka, menghina mereka," kata Rafihullah, seorang kanak-kanak 15 tahun, pada rakaman oleh AFP sebagaimana dipetik laman onislam.net pada hari Isnin yang lalu.

"Dia membunuh bapa saudara saya dan membunuh pembantu kami dan membunuh nenek saya. Dia menembak mati anak saudaraku, anak perempuanku," tambah anak Afghanistan, yang cedera dalam serangan keji itu.

Tentera AS mengatakan bahawa tentera itu mengalami gangguan mental sebelum melakukan penembakan itu.

Pembunuhan telah mencetuskan kemarahan dan sumpah dari Taliban untuk membalas. Taliban mengancam akan membalas terhadap "kesakitan yang disebabkan oleh tentera Amerika," menurut satu kenyataan di website mereka yang dipetik daripada AFP.

"Sejumlah besar dari korban adalah kanak-anak tidak berdosa, wanita dan orang tua, mereka menjadi syahid oleh kerana kezaliman tentera Amerika yang tanpa belas kasihan merompak mereka dari hidup mereka yang berharga dan menyiram tangan mereka dengan darah tak berdosa mereka.

"'Pengganas' Amerika ingin datang dengan alasan bahawa pelaku jenayah yang tidak berperikemanusiaan dengan mendakwa bahawa pelakunya bermoral sakit jiwa," kata kumpulan itu.

"Jika para pelaku pembunuhan ini sebenarnya sakit mental maka ini membuktikan lagi pelanggaran moral oleh tentera Amerika kerana mereka melengkapi orang gila di Afghanistan yang mengarahkan senjata mereka terhadap rakyat Afghanistan yang tak berdaya tanpa berfikir dua kali."

Mencari alasan untuk menghalang kerosakan lebih lanjut dalam hubungan AS-Afghanistan, Presiden Barack Obama menelefon Karzai menjanjikan penyelidikan yang cepat terhadap pembunuhan ini.

"Saya sangat sedih oleh pembunuhan dan mencederakan orang awam Afghanistan Saya memberikan belas kasihan saya kepada keluarga dan orang-orang tercinta dari mereka yang kehilangan nyawa mereka, dan untuk rakyat Afghanistan, yang telah mengalami terlalu banyak kekerasan dan penderitaan," Obama mengatakan sebagaimana dilaporkan CNN.

Pembunuhan itu berlaku selepas pekerja Kandahar Afghanistan mencari salinan kebakaran Al-Quran apabila mengumpulkan sampah di pangkalan udara Bagram di Kabul bulan lalu.

Pembakaran kemudian mencetuskan protes megorbankan nyawa di seluruh Afghanistan, yang mengorbankan sekurang-kurangnya 30 orang. Tapi, pembunuhan beramai-hari Ahad lalu, semakin menambah kemarahan rakyat Afghanistan kepada penjajah Amerika.

0 comments:

Post a Comment