19 March 2012

Bashar al-Assad laknatullah dapat bantuan dari tentera Rusia

Pasukan khas Rusia telah tiba di bandar pelabuhan Mediterranean Syria, Tartus, sumber-sumber pembangkang mengatakan kepada Al-Arabiya, pada Isnin 19 Mac semalam.

Laman Israel yang sering melihat masalah perisikan tentera berasaskan open source, DEBKAfile, juga melaporkan bahawa dua kapal angkatan laut Rusia telah berlabuh di pelabuhan Tartus.

Laman web ini mengutip laporan dari markas tentera Rusia di Laut Hitam di Sevastopol. Misi dari kapal itu tidak didedahkan, tapi ada satu yang dilaporkan membawa satu unit "anti-pengganas Marin" dan yang lain, sebuah kapal tanker tentera yang bergabung dalam misi tersebut telah bersandar di Tartus. "

Pelabuhan Syria Tartus sekarang satu-satunya pangkalan angkatan laut Rusia di luar bekas negara Kesatuan Soviet. Sebuah skuadron tentera laut Rusia melakukan latihan di sana pada bulan Januari dalam apa yang dianggap oleh banyak orang sebagai tanda sokongan untuk Assad.

Timbalan Menteri Pertahanan Rusia Anatoly Nogovitsyn sebelumnya mengatakan bahawa anggota tentera dan teknikal Rusia hadir Syria dan mengatakan negaranya akan mematuhi kontrak yang sudah ada untuk memberikan senjata ke Syria meskipun terdapat tindakan keras selama setahun terakhir dari Assad pada pembangkang.

Anatoly Nogovitsyn mengatakan bekalan senjata ke Rusia Syria ini selaras dengan undang-undang antarabangsa dan akan terus berlanjutan. "Kerjasama Rusia-Syria tentera adalah sah," katanya.

"Satu-satunya yang membimbangkan kami saat ini adalah keselamatan warga negara kami," kata Anatoly Nogovitsyn dalam rujukan kepada anggota tentera Rusia di Syria yang melatih orang Arab dalam penggunaan senjata yang dibekalkan oleh Rusia.

Dia menolak untuk mengatakan berapa banyak dari mereka yang ketika ini sedang ditempatkan di Syria.

"Itu sebahagian daripada kewajipan kontrak kami," kata Anatoly Nogovitsyn, yang mengawasi kerja sama teknikal tentera dengan negara-negara asing. "Ketika kami bekalan senjata, kami harus menyediakan latihan."

Anatoly Nogovitsyn membantah tuduhan sebelumnya bahawa Rusia telah menghantar pegawai pasukan khas untuk membantu pasukan pemerintah. "Tidak ada pasukan khas (Rusia) dan senjata dan pelancar bom tangan beroperasi (di Syria)," katanya.

Menteri luar negeri Rusia, sementara itu, menyuarakan sokongan yang jelas untuk rencana gencatan senjata kemanusiaan di Syria dan berjanji Moscow akan menekan kerajaan Presiden Bashar al-Assad untuk menerimanya, kata kepala Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah, Isnin.

Menteri Luar Negeri Rusia Sergei Lavrov "jelas setuju dan menyokong" gagasan tentang penamatan dua jam sehari permusuhan untuk membolehkan operasi bantuan menyelamatkan jiwa, ungkap Presiden ICRC Jakob Kellenberger kepada Reuters selepas perbincangan dengan Lavrov.

Ditanya apakah Lavrov telah berjanji bahawa Rusia akan menekan kerajaan Syria untuk menerima rancangan tersebut, ia berkata: "Ya, Benar."

Rusia telah melindungi Syria, sekutu terakhirnya di dunia Arab, dari hukuman PBB atas penindasan berdarah rejim Assad dari pemberontakan terhadap pemerintahannya.

Moscow telah menjadi sekutu setia dari Syria sejak zaman Soviet, ketika itu dipimpin oleh bapa dari presiden saat ini, Hafez Assad telah lama membekalkan Damsyik dengan pesawat, peluru berpandu, kereta kebal dan senjata berat lain.
 

0 comments:

Post a Comment