12 March 2012

Kumpulan Rasis dan Anti Islam Meningkat di Amerika

Jumlah kumpulan anti-Muslim dan anti-kerajaan di Amerika Syarikat telah tumbuh secara ketara. selama 11 tahun yang lalu didorong oleh ketegangan perkauman permainan politik dan kemarahan atas kemelesetan ekonomi sebuah laporan baru mendedahkan perkara tersebut.

"Kami belum pernah mempunyai jumlah yang tinggi sebelumnya" kata Mark Potok penulis dari Southern Poverty Law Center (SPLC) kepada ABC News Khamis 8 Mac.

Lembaga ini mengira terdapat sekitar 1,018 kumpulan kebencian di Amerika Syarikat tahun lalu naik dari 1,002 pada tahun 2010.

Laporan mendedahkan juga bahawa kumpulan anti-Muslim berlaku peningkatan yang ketara daripada 2010 hingga 2011.Angka kumpulan ini meningkat sejak 2000.

Kelompok anti-Muslim meningkat tiga kali ganda dari 10 hingga 30 tahun lalu dan kumpulan kebencian anti-gay meningkat dari 17 ke 27.
Jangkaan kenaikan kumpulan anti-Muslim kerana perdebatan tentang rancangan untuk membina sebuah pusat Islam berhampiran dengan lokasi 9/11 pada tahun 2010 dan kerana kegiatan "politik dan aktivis."
Walaupun tidak ada angka rasmi Amerika Syarikat dipercayai menjadi rumah bagi sekitar 6-8 juta Muslim.
Menurut laporan oleh Dewan Hubungan Amerika-Islam (CAIR) dan University of California, Berkeley 's Center for Race and Gender mengatakan bahawa Islamofobia di AS terus meningkat.

Survei di Amerika Syarikat juga mendedahkan bahawa majoriti orang Amerika tahu sedikit tentang Islam dan agama mereka.

Sebuah jajak pendapat Gallup terkini, menunjukkan 43 peratus orang Amerika mengaku merasa sekurang-kurangnya mempunyai "sedikit" prasangka (negatif) terhadap Muslim.
SPLC merupakan organisasi bukan keuntungan undang-undang Amerika, dikenali secara antarabangsa untuk program pendidikan toleransi, penguatkuasaan undang-undang melawan keagungan kulit putih dan pengesanan kumpulan kebencian.
Bahan Bakar Kebencian

Kajian juga menyebut perdebatan anti-pendatang, kemelesetan ekonomi dan terpilihnya presiden dari Parti Demokrat, Presiden Barack Obama, menjadi presiden kulit hitam pertama negara itu, sebagai alasan utama di sebalik peningkatan kumpulan kebencian.
"Sekitar tahun 2000, kami melihat turun sangat ketara kumpulan neo-Nazi, kumpulan Klan dan jenis yang sama dari kumpulan propaganda tentang kejahatan-kejahatan yang dikatakan orang hitam, orang gay, orang Yahudi dalam rangka untuk menumpukan perhatian cukup banyak 100 peratus pendatang haram," kata Potok pada ABC News.

Sebuah penilaian 2009 oleh Department of Homeland Security telah mendapati bahawa krisis ekonomi dan terpilihnya Obama telah mendorong ekstrimisme sayap kanan di AS dan boleh digunakan sebagai alat pengambilan di antara veteran perang.

Potok meramalkan kemarahan tumbuh dan jumlah kumpulan kebencian akan terus meningkat jika Presiden Obama terpilih kembali.

"Saya rasa itu mempunyai potensi untuk menjadi lebih buruk sebelum menjadi lebih baik," kata Potok.

"Seperti menjadi lebih kemungkinan bahawa Obama akhirnya akan menang, kelompok-kelompok ini semakin marah dan marah.

"Mereka sedang melihat empat tahun di bawah seorang lelaki kulit hitam yang mereka benci."

0 comments:

Post a Comment