19 March 2012

Islam Amerika keluar protes untuk Syria

Marah atas pertumpahan darah yang berterusan di Syria, ribuan Muslim Amerika melakukan protes di luar White House pada Sabtu, 17 Mac yang lalu, untuk menuntut tindakan antarabangsa menghentikan pembunuhan orang awam di negara Arab tersebut, The Washington Post melaporkan.

"Orang-orang sedang dizalimi, dan tak seorang pun di Amerika kelihatan yang mengambil peduli tentang itu," kata Kingdom Nashef, 13 tahun, yang melakukan perjalanan dari Detroit bersama orang tuanya untuk mengikuti protes.

"Saya biasa pergi ke Syria setiap musim panas. Negara yang indah, dan itu negara saya. Saya ingin kembali semula ke sana.

"Saya ingin keluarga saya selamat. Kami ingin meminta White House dan dunia, memaksa presiden Assad berundur."

Mengenakan T-shirt bertuliskan "Saya mempunyai mimpi agar Syria tidak akan takut lagi . Islam Amerika yang mempunyai pangkat dari doktor, Ahli perniagaan, remaja dan wanita berjilbab dari pelbagai negara bahagian Amerika Syarikat yang berbeza berkumpul di depan White House menyeru tindakan untuk menghentikan pertumpahan darah di Syria.

Melambaikan poster dan bendera besar nasional putih, hijau dan hitam dari era pra-Assad, para penunjuk berulang-ulang menyuarakan "Bashar harus pergi" dan "SOS, SOS."

Mereka juga bertepuk tangan dan berteriak nyanyian dalam bahasa Arab, mengulangi slogan-slogan seperti "Syria di pihak kita, bukan untuk Assads," dan "Saya meminta air mataku mengalir, kami sudah membayar terlalu banyak untuk kebebasan."

Lebih dari 8000 orang Syria telah terbunuh dalam tindakan keras pembunuhan oleh pasukan keselamatan Presiden Bashar Al-Assad pada protes menuntut diakhirinya 11-tahun pemerintahan Assad.

Para penunjuk perasaan menginginan campur tangan asing dalam hal ketenteraan tetapi menolak cara-cara yang telah digunakan seperti yang ada di Libya. 

0 comments:

Post a Comment