14 March 2012

Pemimpin Al-Qaeda dijatuhkan hukuman mati di Afrika Utara

Mahkamah Al-geria telah menjatuhkan hukuman ke atas pemimpin Al-Qaeda di Afrika Utara dengan hukuman mati pada Selasa lalu dengan tuduhan atas serangan yang dilakukan pada tahun 2007 termasuk pengeboman terhadap pejabat perdana menteri.

Abdel malek Droukdel, pemimpin al-Qaeda di Maghrib (AQIM), dan lapan defendan lain dijatuhi hukuman mati dengan tuduhan pembunuhan terancang, keterlibatan dalam kelompok 'pengganas' dan serangan dengan menggunakan bahan letupan, kata hakim mahkamah Tayeb Hillali di Algiers.

Mereka termasuk di antara 18 orang, sembilan di antaranya tidak hadir, dibicarakan atas serangan bom bunuh diri yang menyasarkan pejabat perdana menteri pada bulan April 2007 serta dua serangan serentak di tempat lain di Al-geria yang menewaskan 20 orang dan mencederakan 222 orang.

Serangan keempat dipatahkan saat perkhidmatan keselamatan menjinakkan sebuah bom kereta, menurut dokumen mahkamah di sidang yang dibuka pada 14 Mac.

Droukdel alias Abou Moussaab Abdelouadoud, merupakan seorang jurutera usia 42 tahun yang dianggap sebagai mentornya Abu Musab al-Zarqawi, Mujahid al-Qaeda asal Jordan yang-insya Allah-syahid di Iraq oleh serangan tentera AS pada tahun 2006.

0 comments:

Post a Comment