14 March 2012

Masih tiada kata sepakat Antara Sudan Utara & Sudan Selatan

Dalam pusingan terakhir perbincangan antara Sudan utara dan Sudan Selatan masih tidak menghasilkan kesepakatan pada isu-isu daerah sempadan yang dipertikaikan dan pembahagian pendapatan minyak.

Kedua-dua pihak hanya sepakat bahawa presiden masing-masing, Umar al-Bashir dari Sudan dan Salva kiir dari Sudan Selatan, akan bertemu lagi pada pertemuan puncak yang akan diadakan di Sudan Selatan di ibu kota Juba dalam masa secepat mungkin, kata mediator Thabo Mbeki kepada wartawan di sini, tanpa menyebut tarikh pertemuannya.

Perbincangan tentang kewarganegaraan telah terhenti setelah Juba menuduh Khartoum gagal untuk mengatasi nasib 35,000 orang Selatan yang ditahan sebagai "budak" di Sudan.

"Salah satu perjanjian di dalam dokumen ini adalah untuk membentuk sebuah jawatankuasa peringkat tinggi gabungan dari dua negara," kata Mbeki.

Pada masalah pembahagian pendapatan minyak, Mbeki mengatakan: "Apa yang akan terjadi adalah ketika kedua-dua pihak bertemu lagi dalam pertemuan rundingan nanti."

Sudan Selatan memisahkan diri dari Utara pada bulan Julai tahun yang lepas, dengan mengambil 75 peratus dari minyak negara itu, namun kemudahan eksport dan pemprosesan tetap berada di Sudan.

Sebelum perpecahan, utara dan selatan terlibat perang dua dekad tertinggi di mana lebih dari dua juta orang terbunuh.

0 comments:

Post a Comment