4 March 2012

Ikhwan Muslimin bentuk parti di Libya

Bergabung politik setelah puluhan tahun penindasan di bawah rejim Muammar Gaddafi, Ikhwanul Muslimin Libya telah membentuk parti politik baru, Middle East Online melaporkan sebagaimana dilaporkan oleh onislam.net.

"Kami bertujuan untuk kepelbagaian dan menjunjung undang-undang di mana perbezaan pendapat dihormati," kata Mohammed Sawan, pemimpin parti milik Ikhwanul Muslimin, Parti Keadilan dan Pembangunan.

Seorang bekas pemimpin politik, Muhammad Sawan terpilih sebagai pemimpin parti yang baru lahir setelah persidangan tiga hari di ibu negara Tripoli.

"Saya benar-benar mempunyai perasaan campur aduk kerana saya ditahan di bawah Gaddafi untuk usaha saya membuat sebuah parti politik, dan saya berterima kasih kepada orang di sini yang telah menempatkan kepercayaan mereka pada saya."

Sawan dipilih oleh 51 peratus daripada lebih daripada 1,400 peserta, yang berasal dari lebih dari 18 bandar di seluruh Libya.

Di bawah Gaddafi, pembentukan parti politik dilarang dan kelompok Islam ditekan secara agresif. Ratusan, bahkan ribuan aktivis dipenjarakan, dan dihukum.

Pada tahun 1987, Gaddafi memerintahkan televisyen kerajaan menyiarkan penggantungan daripada enam orang aktivis Islam yang disyaki di depan orang ramai di stadium sukan.

Setelah Gaddafi, parti politik terbentuk dengan cepat, walaupun tidak ada undang-undang yang mengatur pembentukan parti.

Penguasa baru Libya dan sebahagian besar parti baru menekankan Islam sebagai sumber utama undang-undang.

Banyak rakyat Libya memuji pembentukan parti Ikhwan sebagai salah satu cadangan membawa era baru untuk Libya.

"Kami telah menciptakan era baru di Libya dengan memilih pemimpin parti secara demokratik," kata Khalil Sawalim, seorang aktivis hak asasi manusia Libya yang berpusat di Inggeris.

Walaupun platform parti baru masih dalam dibincangkan, anggota Ikhwanul Muslimin mengatakan bahawa program parti akan diasaskan pada prinsip-prinsip demokrasi.

"Segala sesuatu tentang parti ini berdasarkan prinsip demokrasi," kata Nizar Kawan, salah satu penganjur persidangan.

Majida Fallah, aktivis parti, menggemakan pendapat sama.

"Kami semua Islam dan kami ingin Libya berada di puncak negara-negara maju," kata Fallah yang tampak gembira ditengah kerumunan puluhan wanita yang hadir.

Muhammad Sawan, pemimpin parti, mengatakan bahawa perempuan akan memainkan peranan besar dalam parti baru Ikhwan.

"Kami percaya bahawa wanita dapat berjalan dalam pilihan raya dan mempunyai semua hak-hak mereka," katanya.

0 comments:

Post a Comment