23 February 2012

Tentera Nato bakar al-Quran

Pembakaran Al-Quran di dalam pangkalan tentera udara NATO telah membuat ribuan warga Afghanistan yang marah  dan berdemo di jalan-jalan, mengancam akan demo besar –besaran terhadap pasukan tentera pimpinan AS.

"Pekerja-pekerja mengutip sampah biasanya mengambil sampah dan mereka mendapati sisa-sisa Al-Qura'n (yang dibakar)," kata Roshna Khalid, jurucakap gabenor, pada Reuters, Selasa 21 Februari mengutip keterangan dari pekerja tempatan.

Khalid menegaskan bahawa mushaf kitab suci umat Islam telah dibakar bersama buku-buku agama lain di dalam pangkalan udara Bagram, dalam 60 kilometer daripada utara Kabul.

Mendengar berita itu, lebih daripada 2,000 warga Afghanistan berdemonstrasi di luar pangkalan udara Bagram, pangkalan utama tentera AS di Afghanistan.

Dengan laungan"Allahu Akbar, Allahu Akbar", penunjuk perasaan mencabar penjaga di pangkalan udara Bagram yang boleh menembak peluru getah dari sebuah menara pengawasan dalam usaha untuk membubarkan kerumunan.

Ratusan warga Afghanistan yang melakukan aksi protes juga terdapat di ibu negara, Kabul, saat pasukan keselamatan menghantar bala bantuan dalam usaha untuk menghentikan demonstrasi yang makin luas.

"Mereka berdemo kerana pembakaran mushaf Al Quran di pangkalan," kata seorang pegawai polis tempatan Agence France-Presse (AFP).

Protes lain dilakukan oleh sekitar 500 orang terjadi di daerah Pool-e-Charkhi, Kabul, tidak jauh dari pangkalan NATO utama di jalan Jalalabad.

Protes sama berubah menjadi kekerasan di Afghanistan pada bulan April tahun lalu selepas seorang pendeta AS membakar Al Qura'n di Florida.

Sebelas orang maut ketika para penunjuk perasaan menyerbu kompleks PBB di bandar Mazar-i-Sharif, termasuk tujuh pekerja asing PBB. Rusuhan lain terjadi di selatan bandar Kandahar menewaskan sembilan orang dan lebih dari 80 terluka.

NATO minta maaf

Cuba untuk meredakan kemarahan orang awam, Jeneral John Allen, ketua pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF), meminta maaf dan memerintahkan penyelidikan penuh atas insiden ini.

"Ketika kita belajar dari tindakan ini, kami akan turun tangan dan menghentikan mereka," kata general Allen.

General Allen mengatakan bahawa penyelidikan akan memeriksa sama ada tentera di pangkalan udara Bagram "membuang simbol keagamaan Islam".

"Kami benar-benar menyelidiki insiden itu dan kami mengambil langkah untuk memastikan hal ini tidak pernah terjadi lagi saya jamin ... Aku berjanji .... Ini adalah tidak sengaja dengan apa cara sekalipun."

"Saya memohon maaf saya yang tulus untuk mana-mana insiden ini mungkin telah menyebabkan, kepada Presiden Afghanistan, kerajaan Republik Islam Afghanistan, dan yang paling penting, untuk orang-orang mulia di Afghanistan," katanya dalam kenyataan bertulis serta dalam sebuah video yang dikeluarkan di laman tentera AS.

Penodaan Al-Qur'an telah menjadi isu panas di Afghanistan dan Iraq dalam beberapa tahun terakhir.

Januari lalu, lapan penunjuk perasaan Afghanistan terbunuh dan 13 yang lain cedera dalam protes setelah tentera asing dilaporkan menodai Al-Quran selama razia.

Pada tahun 2008, seorang tentera AS telah dipindah dari Iraq setelah menggunakan mushaf Al Quran sebagai sasaran dalam latihan menembak.

0 comments:

Post a Comment