20 January 2012

Drebar treler mohon bicara

JOHOR BAHRU: Seorang pemandu treler mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan di Mahkamah Majistret Johor Bahru di sini semalam, atas tuduhan memandu secara melulu dan berbahaya hingga mengakibatkan kematian sepasang suami isteri.

Majistret Mohd Isa Mohamed membenarkan tertuduh, Ng Kin Khin, 41, diikat jamin RM9,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 20 Februari ini bagi sebutan semula kes.

Ketika pertuduhan dibacakan, Ng yang memakai kemeja-T, menganggukkan kepala tanda faham sebelum membuat pengakuan tidak bersalah.

Mengikut pertuduhan, Ng yang memandu treler pada kira-kira jam 9.45 pagi, 17 Januari lalu, di Kilometer 21, Jalan Johor Bahru-Pontian (menuju ke bandar raya) memandu secara melulu dan membahayakan pengguna jalan raya lain.

Perbuatannya didakwa mengakibatkan kematian seorang penunggang motosikal lelaki, M Vijaya Kumar, 34, dan pembonceng wanita, S Hemalatha, 27.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan 1999) dan boleh dikenakan hukuman penjara tidak kurang daripada dua tahun dan tidak melebihi 10 tahun selain denda tidak kurang RM5,000 dan tidak melebihi RM20,000. Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Ashraff Mohd Diah yang mengendalikan pendakwaan menawarkan jaminan RM15,000 dengan seorang penjamin namun Ng yang tidak diwakili peguam bela memohon supaya jumlah jaminan terbabit dikurangkan.

Rabu lalu, seorang pemandu treler dipercayai hilang kawalan ketika memandu kenderaan berat itu sebelum terbabas mengakibatkan perlanggaran antara sebuah lori lain, dua kereta juga dua motosikal. Penunggang sebuah motosikal serta isterinya yang membonceng, terbunuh manakala seorang lagi mangsa, lelaki berusia 32 tahun, dikejarkan ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru untuk rawatan.

0 comments:

Post a Comment