20 July 2012

Sebahagian besar Negara mula berpuasa pada hari Jumaat

Jutaan Umat Islam di seluruh dunia menyambut awal bulan Ramadhan pada hari Jumaat, Julai 20, sedangkan beberapa negara pula menyambut kehadirannya satu hari berikutnya. 

Darul Iftaa Mesir mengumumkan bahawa bulan baru / hilal Ramadhan dilihat pada Khamis, 19 Julai.

"Oleh kerana itu, hari ini adalah hari terakhir Sya'ban dan Jumaat, 20 Julai akan menjadi hari pertama Ramadhan."

Kuasa keagamaan di Arab Saudi, tempat kelahiran Islam, juga mengumumkan bahawa hari pertama Ramadhan jatuh pada hari Jumaat, 20 Julai. Hal yang sama juga berlaku di Qatar, Emiriah Arab Bersatu dan Kuwait. Ramadhan juga akan bermula 20 Julai di Jordan, Sudan dan Yaman, demikian laporan onislam.net, Khamis 19 juli.

Bulan Ramadhan juga akan bermula hari Jumaat di Palestin, Sheikh Mohamed Ahmed, Mufti Jerusalem, mengumumkan.

Minoriti Islam di Barat juga akan merayakan hari pertama Ramadhan pada hari Jumaat, 20 Julai.

Fiqh Council of North America (FCNA) dan Islamic Society of North America (ISNA) mengumumkan bahawa Ramadhan akan bermula pada hari Jumaat. Majlis Eropah tentang Fatwa dan Penyelidikan juga mengumumkan bahawa Ramadhan akan bermula pada hari Jumaat, 20 Julai. Islam di Turki juga memulakan Ramadhan pada hari Jumaat, 20 Julai. Islam di Kosovo, Macedonian, Romania, Bosnia, Serbia, Bulgaria, Montenegro, Albania dan Slovenia juga akan merayakan hari pertama Ramadhan pada hari Jumaat.

Namun, beberapa negara akan memulakan hari pertama Ramadhan pada Sabtu, 21 Julai. Pihak berkuasa di Oman mengumumkan bahawa hari pertama Ramadhan akan bermula pada hari Sabtu, tarikh 21 Julai.

Kerajaan Syria juga mengumumkan bahawa Ramadhan akan bermula pada Sabtu. Islam di Malaysia juga mengumumkan bahawa Ramadhan akan bermula pada Sabtu, Julai 21. Islam di Filipina juga akan mula Ramadhan pada hari Sabtu. Kerajaan Indonesia juga mengumumkan bahawa bulan suci Ramadhan akan bermula pada Sabtu, Julai 21.

Penampakan Bulan selalu menjadi isu kontroversi di antara negara-negara Muslim, dan bahkan ulama nampaknya berbeza pendapat atas masalah ini.

Satu kelompok mengatakan bahawa umat Islam di mana-mana harus mematuhi kalendar hijriah Arab Saudi. Pendapat kedua, menyatakan bahawa yang bertanggung jawab penetapan kalendar hijriah adalah lembaga-lembaga rasmi di negara masing-masing.

0 comments:

Post a Comment