27 July 2012

Dua diplomat senior Syria telah belot, nasib Assad hanya tinggal mengira hari

Dua orang diplomat senior Syria dikabarkan melarikan diri, di tengah-tengah tekanan rejim Presiden Bashar al-Assad. Perwakilan Syria di Emiriah Arab Bersatu dan Cyprus - yang merupakan pasangan suami isteri - dilaporkan telah menuju Qatar.

Seperti diberitakan, jurucakap Rumah Putih, Jay Carney mengatakan kepada wartawan di pesawat Air Force One bahawa mereka telah mengesahkan adanya dua duta besar Syria yang membelot.

Carney mengatakan tindakan itu menunjukkan bahawa "pegawai kanan dikawasan dalam Assad membelot dari kerajaan kerana aksi yang dilakukan Assad terhadap masyarakatnya sendiri dan memperlihatkan nasib Assad yang hanya tinggal mengira hari."

Diplomat yang disebutkan telah melarikan diri ke Qatar, adalah Lamia Hariri, wakil Syria di Cyprus dan suaminya Abdel Latif al-Dabbagh, duta besar UAE.

Sejak kebelakangan ini, banyak pejabat-pejabat di bawah pemerintahan Bashar Al Assad yang membelot. Seorang tentera yang menjadi ahli di kedutaan besar Syria di Oman - Mohammed Tahseen al-Faqir - juga dilaporkan telah membelot. Awal bulan ini, Nawaf Fares, duta besar Syria untuk Iraq, juga melarikan diri ke Qatar.

Seorang pegawai jabatan dalam negeri mengatakan, "Pembelotan ini sebagai peringatan bahawa rejim mulai jatuh. Ini akan menghancurkan dan kekuasaan rejim mulai hilang."

Pembelotan terjadi di tengah-tengah serangan di bandar Aleppo di mana pasukan tentera Syria cuba untuk menghentikan para pejuang.

Sebelumnya, Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon mendesak agar dunia "melakukan tindakan untuk menghentikan pembunuhan", tetapi ahli Majlis Keselamatan masih belum sepakat mengenai langkah yang akan diambil untuk mengatasi masalah keganasan di Syria.

Kerajaan Syria telah menghantar pasukan dan kenderaan lapis baja ke Aleppo, bandar kedua terbesar di Syria dan merupakan pusat perniagaan, yang dikuasai oleh para pejuang.

Seorang aktivis yang berada di Aleppo, Mohammed Saeed, mengatakan kepada agensi berita Associated Press bahawa mereka berharap adanya serangan untuk menghentikan kawalan kerajaan.

0 comments:

Post a Comment