30 July 2012

Pembesar suara Masjid-masjid di Arab Saudi cetus perdebatan

Suara keras dari pembesar suara masjid, yang digunakan untuk Azan dan bacaan Al-Quran selama bulan Ramadhan, mencetuskan perdebatan di Arab Saudi dan negara-negara Islam yang lain.

"Meningkatkan suara pembesar suara di atas tahap yang boleh diterima adalah tidak dibenarkan," kata Sheikh Tawfiq al-Sayegh, imam sebuah masjid di bandar Jeddah, kepada Okaz Daily, sebagaimana dipetik laman onislam.net, pada Ahad 29 Julai lalu.

"Ada orang sakit dan lanjut usia di rumah-rumah di kawasan yang perlu rehat dan ketenangan."

Pembesar suara masjid telah menjadi sumber gangguan bagi banyak rakyat Saudi, khususnya yang tinggal dekat masjid-masjid.Namun keputusan tersebut mencetuskan perdebatan sengit di antara orang Saudi, dengan beberapa menolak larangan dengan alasan bahawa itu akan mengurangkan kerohanian bulan suci Ramadhan.

"Ini [Ramadhan] hanya satu bulan yang memiliki ciri-ciri sosial di setiap bahagian dunia," tulis kolumnis Mohammad al-Uhaideb.

"Tidak ada salahnya untuk mengeraskan suara."

Masalah pembesar suara tidak terhad di Arab Saudi, tetapi juga kelihatan di beberapa negara Islam yang lain.

"Salah satu keluhan termasuk ketika ada dua atau tiga masjid di kawasan dan mereka terlibat dalam perang pembesar suara," mengikut laporan Reuters awal minggu lalu.

0 comments:

Post a Comment