16 January 2013

Assad dan keluarganya kini bersembunyi di kapal perang Russia di laut Mediterranean


Damaskus - Sumber-sumber Barat melaporkan berita menarik. Ternyata pemimpin dari rejim kejam Alawiyah mengatakan Bashar al-Assad dan keluarganya sedang bersembunyi di sebuah kapal perang Rusia di Mediterranean.

Laman berita UPI dan Al-Watan menuliskan laporan tersebut, seperti dilaporkan Kavkaz Center, Isnin 14/1/2013 lalu.

Selepas dua tahun mencuba untuk tetap berkuasa, membunuh lebih dari 60,000 orang awam dan mencipta gelombang pelarian, Assad kini melarikan diri dan mencari perlindungan di bawah Rusia.

Sumber UPI mengatakan bahawa Assad selalu dikawal dengan keselamatan ketat di Damaskus, menggunakan helikopter untuk menghadiri mesyuarat dan resepsi. Setiap kali ia mengubah laluan penerbangannya, mendarat dan bergerak di medan.

Disebutkan bahawa Rusia bertanggungjawab untuk melindungi keselamatan Assad kerana Assad tidak yakin dengan perkhidmatan keselamatan sendiri.

Kehadiran Assad di sebuah kapal perang milik Rusia menunjukkan bahawa ia telah diberikan perlindungan politik di Rusia walaupun tidak ada komentar rasmi yang datang dari Moscow.


UPI menunjukkan bahawa fakta Assad hidup di bawah perlindungan Rusia di kapal perang Rusia mungkin bermakna bahawa rundingan nyata antara negara-negara besar yang terlibat dalam masalah Syria boleh bermula pada bila-bila saja.

Pergerakan Assad menggunakan helikopter kini boleh berbahaya kerana Mujahidin dan para pejuang Syria mempunyai MANPADS. Hanya dengan satu tembakan tunggal sudah cukup untuk membunuh Assad.

Sementara itu, Al-Jazeera melaporkan bahawa Mujahidin telah berjaya merampas sebuah gudang senjata besar di pangkalan Taftanaz di wilayah Idlib. Ini dapat mengubah situasi ketenteraan di Syria.

Komando Jabhah an-Nushrah mengatakan kepada Al Jazeera bahawa rampasan sejumlah besar senjata dan peluru mengubah situasi yang akan terlihat nyata di medan perang akan datang.

0 comments:

Post a Comment