26 June 2012

Bunuh diri dikalangan penduduk di India membimbangkan

Menurut laporan yang diterbitkan dalam jurnal Lancet, kira-kira 56 peratus lelaki dan 40 peratus wanita yang bunuh diri di India berusia antara 15 dan 29 tahun.

Angka yang dilaporkan sama dengan jumlah orang yang terbunuh dalam kemalangan di jalan raya dan wanita yang meninggal selama kehamilan dan saat melahirkan anak.

Kajian ini juga menunjukkan bahawa sebahagian besar kes bunuh diri di India dilakukan oleh orang-orang kaya, kaum muda dan kaum yang berpendidikan tinggi. Tetapi, pada masa yang sama, wilayah luar bandar di selatan India juga mencatat angka bunuh diri sangat tinggi.

Empat negeri Tamil Nadu, Andhra Pradesh, Karnataka dan Kerala merupakan 22 peratus penduduk India yang tercatat 40 peratus daripada jumlah keseluruhan kes bunuh diri di negara ini.

Para petani miskin di negara-negara tersebut telah melakukan bunuh diri setelah gagal panen dan hutang yang tinggi sehingga mendorong mereka ke jurang kemuflisan.

"Saya fikir semua kes bunuh diri dapat dielakkan. Alasannya adalah bahawa tindakan bunuh diri akan ditukar menjadi usaha bunuh diri yang jelas nyata sama ada berjaya atau tidak berjaya kerana kebanyakan orang merasa sangat sukar untuk berhubung dengan orang-orang di sekitar mereka," kata pakar psikiatri Sanjay Chugh, pada Press TV.

Pemerhati percaya, apabila India mengambil langkah segera mengenai masalah kesihatan mental dan memastikan perkhidmatan kaunseling yang dikhaskan bagi mereka yang mempunyai keperluan mendesak, maka mencegah bunuh diri akan terbukti menjadi tugas yang mencabar.

"Jika anda bercakap tentang India, saya fikir kesihatan mental adalah yang paling tidak cukup dikendalikan di negeri ini. Kau tahu, kami tidak lebih daripada 5,000 pakar psikiatri terlatih ada di India hari ini," jelas Chugh.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan bahawa lebih kurang satu juta orang di dunia bunuh diri setiap tahun, 200,000 di antaranya berada di China. Dengan 187,000 kes bunuh diri pada tahun 2010 India menduduki tempat kedua.

0 comments:

Post a Comment