2 January 2013

Turki akan laksanakan hukuman potong kemaluan kepada perogol

ANKARA - Negara Turki akan mengenakan hukuman berat bagi pelaku rogol di negeri itu. Tak tanggung-tanggung, jika terbukti memperkosa maka penjahat kelamin akan dipotong.

Draf bertajuk, "RUU Kesihatan Reproduksi dan Gangguan Kanak-kanak" saat ini dalam proses untuk dijadikan undang-undang. Draf itu mengandungi Rancangan Undang-undang Peraturan pencabulan secara kimia, terutama pada para pelaku kejahatan seksual terhadap kanak-kanak alias paedofil. Demikian laporan yang dimuatkan akhbar Turki, Todays Zaman, disiarkan Al Arabiya.

RUU itu juga lebih melindungi korban, dengan syarat ada laporan ahli dari Dewan Perubatan Forensik (ATK) dalam kes rogol, untuk membuktikan bahawa psikologi mangsa telah terkena impak negatif.

Namun, belum ada penjelasan pelaksanaan hukuman ini secara teknikal. Kementerian Kesihatan yang kemudian akan merumuskannya.

Draf yang sudah dipersetujui Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan itu mencadangkan, "campur tangan perubatan untuk pelaku kejahatan seksual pada kanak-kanak dan banduan yang secara klinikal diperiksa sebagai paedofil."

Pencabulan kimia tidak sama dengan pencabulan pembedahan, di mana testis dihilangkan. Pencabulan kimia hanya mengurangkan libido dan aktiviti seksual seseorang.

Bukan Cara Islam

Hukuman memotong kemaluan bagi perogol bukanlah berasal dari Islam. Dalam Islam, hukum perogol dibahagi dua. Perogol yang mengancam tanpa senjata, dan perogol yang mengancam mangsa dengan senjata.

Apabila pelaku perkosaan benar-benar boleh dibuktikan maka hukumannya seperti pelaku zina.

Menurut Imam Malik dalam kitab Al Muwaththa ', wanita yang diperkosa tidak mendapatkan hukuman sama sekali.

Jika pelaku sudah berkahwin maka hukumannya berupa direjam, dan jika belum berkahwin, maka dia dihukum sebat 100 kali dan diasingkan selama satu tahun.
Sebahagian ulama mewajibkan kepada perogol untuk memberikan mahar bagi wanita mangsa rogol.

Sedangkan untuk perogol yang mengancam mangsa dengan senjata, dihukum sebagaimana perompak. Padahal dalam Islam, ada empat hukuman bagi perompak: dibunuh, dipotong kaki dan tangan secara bersilang, dan diasingkan atau dibuang. Hukuman ini setelah diputuskan oleh Mahkamah Islam.

0 comments:

Post a Comment