20 April 2012

Lagi Helikopter Black Hawk AS Jatuh di Afghanistan

Sebuah helikopter Black Hawk AS jatuh di Afghanistan barat daya pada Khamis, 19/04/12 dengan empat orang diyakini berada di dalam pesawat tersebut, dijangka tentera Amerika, kata seorang pegawai pertahanan AS kepada AFP.

"Kami menganggap mereka orang Amerika," kata pegawai itu dan menambah bahawa ia tidak boleh mengesahkan adakah mangsa-mangsa  di dalam pesawat itu telah mati atau tercedera dalam kemalangan tersebut.

Masih belum diketahui penyebab jatuhnya pesawat tersebut.

"Tempat terjadinya kemalangan adalah selamat; penyebabnya sedang disiasat. Maklumat tambahan akan disiarkan pada masa-masa tertentu," kata Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) pimpinan NATO dalam satu laporan.

Dalam kenyataan NATO, Afghanistan barat daya termasuk Wilayah Nimruz dan Helmand, di mana hampir 20,000 angkatan laut AS ditempatkan.

Sementara kemalangan helikopter terjadi di beberapa wilayah Afghanistan, ISAF mengatakan, akibat tembakan Taliban.

Pada 16 Mac 12 tentera Turki dan dua orang awam terbunuh dalam kemalangan helikopter di ibu kota Afghanistan Kabul.

Pada Januari, enam tentera AS tewas dalam kemalangan helikopter CH-53 Sea Stallion di Kabupaten Musa Qala, Wilayah Helmand.

Dan 30 tentera Amerika Syarikat dan lapan warga Afghanistan juga tewas pada Ogos 2011 ketika kumpulan Taliban menembak jatuh satu helikopter Chinook, milik AS dan pasukan NATO sejak perang di Afghanistan bermula pada tahun 2001.
Presiden Afghanistan Hamid Karzai pada Khamis menyeru "percepatan" alih kuasa keselamatan dari pasukan NATO akibat skandal itu, yang terbaru dalam siri skandal yang melibatkan pasukan AS.

Kemalangan itu telah merosakkan hubungan Afghanistan-AS dan mencetuskan sentimen anti-Barat di negara perang tersebut.

NATO mempunyai kekuatan tentera 130,000-askar untuk memerangi Taliban, yang memimpin pemberontakan melawan pemerintah Kabul yang disokong oleh Barat sejak rejim tersebut digulingkan dari kuasa oleh pencerobohan pimpinan AS pada 2001.

0 comments:

Post a Comment