28 February 2013

Tarian Harlem Shake Tidak Wajar Di ikuti

Harlem Shake pertama kali di cipta oleh lima orang remaja dari Queensland, Australia. Jika dikaji sejarah terciptanya tarian Harlem Shake, ianya merupakan satu tarian yang cukup popular pada tahun 80an di sebuah kawasan bernam Harlem di New York dan sering digunakan dalam video muzik.

Penari hanya perlu perlu menggoyangkan bahu, pinggang dan tangan anda dengan pantas untuk melakukan Harlem Shake. Ianya dimulakan oleh seorang penari dan kemudian diikuti oleh penari-penari lain yang menari dengan gaya yang sama.

Video viral tarian Harlem Shake pertama telah dimuat naik pada 30 Januari 2013 yang menunjukkan sekumpulan lelaki memakai topeng dan baju latex menari tarian Harlem Shake. Selepas dari itu, pelbagai video tarian Harlem Shake dapat ditonton menerusi laman YouTube.
Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Parody?

Parody bermaksud “sebuah bentuk komedi” yang digunakan untuk menyindir, mempermainkan, atau untuk mendatangkan keseronokan terhadap sesuatu hasil kerja atau karya orang lain. Kebanyakkan Parody yang dihasilkan atas dasar suka-suka dan untuk hiburan semata-mata.
Tarian Harlem Shake

Hari ini Parody Harlem Shake telah menjadi satu budaya yang menjadi ikutkan oleh orang ramai bahkan di negara Malaysia juga yang tidak ingin ketinggalan untuk menghasilkan parody sendiri demi untuk mempamerkan hasil kerja dan kreativiti sendiri untuk dipertonton kepada orang ramai.

Apa yang dikesalkan adalah, budaya Parody ini semakin hari semakin diluar batasan kerana ramai masyarakat terutamanya yang beragama Islam mula meniru apa yang dilakukan oleh orang Barat. Dalam video yang kami tonton beberapa hari yang lepas ni laman facebook setelah dikongsikan oleh seorang rakan menunjukkan 1 keluarga membuat video parody dimana isteri tidak menutup aurat dan anak kecilnya juga ikut sama di menari. Walaupun video tersebut dirakam di dalam rumah, tetapi video tersebut telah di “upload” di laman Youtube dan menjadi tontonan orang ramai.

Mungkin ada yang berkata hiburan tidak salah, sekadar untuk suka-suka, sekadar berjenaka dan banyak lagi. Ya memang betul hiburan itu tidak salah tetapi kita perlu tengok pada isi hiburan tersebut.

Sudah berterang-terang tarian Harlem Shake ini dihasilkan oleh orang Barat yang langsung tiada ada unsur-unsur kebaikkan dan berfaedah malahan ianya berbentuk tarian yang menghairahkan dimana lelaki dan wanita bergaul bebas, memakai pakaian tidak senonoh dan malahan ada wanita yang berpakaian tidak senonoh dan menayangkan tubuh badannya sambil menari.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Agama

 

Halimislam Online 2011-2012. All Rights Reserved | Back To Top |