21 October 2012

Presiden Palsu Brazil Berjaya mengaburi Media Dunia

SYDNEY - Seorang penipu menyamar sebagai Presiden Brazil, Luiz Inacio Lula da Silva menipu stesen radio bahasa Portugis di seluruh dunia selama beberapa hari sebelum dibongkar oleh seorang penyiar Australia.

Lelucon itu tidak dapat dikesan di seluruh dunia. Sebuah rancangan disiarkan di Timor Timur dan disiarkan pada radio negara Angola selama beberapa hari. Tapi Radio Australia Special Broadcasting Service (SBS), yang mengkhususkan diri dalam penyiaran bahasa asing, menyingkap pembohongan minggu lalu ketika wawancara dengan kualiti yang buruk dengan lelaki yang berpura-pura menjadi da Silva dipersoalkan oleh ahli staf.

Penerbit eksekutif SBS Beatriz Wagner, yang merakam wawancara 25 minit itu, menjadi curiga bahawa presiden bersedia berbicara melalui telefon dengan kualiti buruk, dan bukan dari sebuah studio di Brazil.

Si peniru telah secara meyakinkan meniru suara serak dan gaya formal da Silva, tapi Wagner merasa bimbang tentang nada dan isi dari wawancara.

Editor di stesen Angola dilaporkan berada dalam keadaan terleka ketika kebenaran itu muncul. Sebuah acara komedi Brazil diyakini berada di balik aksi tersebut.

Selama wawancara tentang Sukan Olimpik 2016 di Rio de Janeiro, si peniru, yang identitinya belum dikeluarkan, berkata: "Kami tahu kami mempunyai bangsa Yahudi Brazil yang besar di Australia dan kami sangat berbangga kerana dapat berhubung dengan orang-orang kami di seluruh dunia."

Miss Wagner bertanya kepada wartawan di stesen Brazil untuk menyiasat dan ia menegaskan bahawa wawancara itu tidak asli. Bahkan, pada saat wawancara itu dianggarkan sedang berlangsung, da Silva justeru sedang berada dalam penerbangan dari London ke Brazil.

SBS tidak menyiarkan wawancara itu.

"Kami sebenarnya hampir saja percaya pada itu," kata seorang sumber SBS.

"Nampaknya itu semua ada hubungannya dengan fakta bahawa presiden mempunyai studio radio sendiri."

Salah satu penganjur acara, yang memakai nama Caio Martins yang sebenarnya nama sebuah stadium di Rio de Janeiro, menghantar email ke seluruh acara berbahasa Portugis di seluruh dunia, menyatakan bahawa presiden bersedia untuk ditemuramah tentang Sukan Olimpik akan datang.Kerajaan Brazil telah berjanji untuk menyiasat  kejadian ini.

Kebohongan itu datang beberapa minggu selepas beberapa surat khabar Australia dan program-program berita tertipu untuk menjalankan sebuah cerita tentang sebuah kajian, yang mendakwa untuk membuktikan bahawa penduduk Sydney Australia adalah orang-orang yang paling mudah ditipu.

Laporan, yang berjudul "Pengesanan Penipuan dalam populasi Australia", dipercayai dan diliput oleh Australian Associated Press dan diikuti oleh beberapa perkhidmatan berita terkemuka yang lain.

0 comments:

Post a Comment