27 November 2012

Inilah Bukti Kekalahan Tentera Zionis Masa Depan Israel Goyah


Jerusalem - Pengunduran diri Menteri Perang Israel, Ehud Barak menjadi perhatian rakyat dan pimpinan politik, pemerhati dan pemerhati Palestin. Semuanya menyangka kerana kuatnya respon tentangan Palestin atas operasi ketenteraan yang digelar Israel ke Gaza selama 8 hari lalu, di mana pihak tentangan meraih kemenangan, selesai Israel tunduk kepada syarat tentangan dalam gencatan senjata.

Pemerhati politik Wasam Afifah menyatakan kepada Pusat Maklumat Palestin, "Sangat jelas pengunduran diri Ehud Barak berkaitan dengan kemenangan tentangan Gaza dalam operasi ketenteraan Israel yang terkini, Barak akan menanggung bahagian yang terbesar dalam kegagalan operasi ketenteraan di Gaza."

Menurut Wasam, tentangan Palestin selama beberapa bulan kedepan akan terus menjadi kejutan di dalaman Israel.

Barak adalah orang pertama dalam operasi ini, bersama Netanyahu dan Avegdor Libermen, pengunduran diri ini banyak berlaku di Israel, sebab mesti ada kembing hitam yang menjadi mangsa.

Sementara berkaitan masa depan politik Israel, kita akan menyaksikan perang politik dan pembunuhan dan sebagainya di dalaman Israel, mereka yang terlibat dalam perang yang harus membayar harganya, sambung Wasam. Juga akan menatal wacana bahaya kewujudan Israel di banding sebelumnya.

Sementara itu pensyarah ilmu politik di Universiti An-Najah Nasional, Dr. Abdul Sattar Qasim menyatakan, "Sangat jelas adanya kegagalan tentera Israel yang sangat besar .. Ehud Barak adalah orang yang suka berada di pusat kuasa, dan mengubah parti agar bias tetap dalam pusaran kekuasaan, adapun pengunduran dirinya dari jawatannya masa ini dan melarikan diri dari kehidupan politik , adalah disebabkan kegagalannya di Gaza.

Fauzi Barhoum, jurucakap Hamas, dalam kenyataan di laman Facebooknya menulis, pengunduran diri Ehud Barak dan dunia politik bukti kekelahan rejim penjajah dalam merealisasikan Matlamat-matlamatnya.

"Pengunduran diri Barak merupakan kemenangan lain yang menambah kemenangan operasi Hijarah Sijjil dan Palestin dan bukti kekeliruan dan krisis sebenarnya para pemimpin rejim Zionis Israel kesan dari kejayaan pejuang,'' tambahnya.

Abu Ahmad, juru bicara Brigade al-Quds, sayap tentera Jihad Islam menegaskan bahawa pengunduran diri Barak merupakan reaksi langsung dari kekalahannya dan tentera Israel di Semenanjung Gaza. Pengunduran ini menunjukkan darah bangsa Palestin dan para korban tidak tumpah begitu saja.

Abu Ahmad juga menyatakan bahawa pengunduran diri ini merupakan hasil pertama perang yang dilakukan oleh Brigade al-Quds dan kelompok-kelompok pejuang yang lain dalam menghadapi serangan kejam Israel. Masih akan banyak peristiwa lain yang bakal terjadi, dan tidak menutup kemungkinan Benyamin Netanyahu, Perdana Menteri Israel merupakan orang selanjutnya yang terpaksa mengundurkan diri.

0 comments:

Post a Comment