16 September 2012

Syekh Al-Azhar seru melarang dunia atas penghinaan Islam

Ulama terkemuka Mesir pada hari Sabtu lalu menyeru larangan antarabangsa pada semua bentuk penghinaan terhadap Islam, setelah filem provokatif mencetuskan protes keganasan di Timur Tengah dan Afrika Utara.

Sheikh Ahmed al-Tayyeb, grand imam Al-Azhar, menggariskan "keperluan untuk resolusi antarabangsa (melarang) setiap serangan terhadap simbol-simbol agama Islam," dalam satu kenyataan yang ditujukan kepada Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon dan diterbitkan oleh berita rasmi MENA, sebagaimana disiarkan alarabiya.net.

"Resolusi harus mengkriminalisasi serangan terhadap simbol-simbol Islam dan agama-agama lain, setelah kekerasan terjadi kerana orang-orang yang memprovokasi cabaran untuk keamanan dunia dan keselamatan antarabangsa," kata Sheikh Tayyeb.

Sebuah filem dengan anggaran rendah yang dihasilkan di Amerika Syarikat, "Innocence Islam," menghasut keganasan berdarah anti-Amerika di Mesir, Libya, Sudan, Yaman dan di beberapa negara lain.

Imam mengatakan bahawa hal seperti ini adalah tanggung jawab PBB untuk melindungi keamanan dunia dari ancaman atau pencerobohan, sehingga peristiwa-peristiwa yang berbahaya tidak boleh berulang kembali. Ia juga menyeru rakyat Mesir kali ini cuba (untuk menunjukkan) kebijaksanaan dan menahan diri, mengutuk mensasarkan orang tak bersalah dan menggariskan keperluan untuk melindungi misi diplomatik asing.

Aksi protes masih berlaku di Mesir. Kementerian dalam negeri mengatakan telah menangkap 142 orang.

0 comments:

Post a Comment