10 September 2012

FSA: Rejim Assad Akan Jatuh 4 Bulan Lagi

Mustafa al-Sheikh, ketua Dewan Tentera Pembebasan Syria (FSA / Free Syrian Army), berharap bahawa rejim Bashar al Assad tidak akan bertahan lebih dari empat bulan dan menekankan kesatuan pembangkang bersenjata di dalam wilayah Syria, demikian laporan laman Al Arabiya, pada 9 September lalu.

"Empat bulan adalah masa maksimum jika kita mengambil kira kerosakan yang menimpa tentera kerajaan dan merosot moral pegawai," katanya dalam wawancara dengan Al Arabiya.

"Itu [Menggulingkan rejim] malah boleh memakan masa dua bulan," tambahnya.

Sheikh menjelaskan bahawa FSA, pembangkang utama kumpulan pejuang bersenjata di Syria, menjadi lebih kuat dan meperolehi kemenangan lebih banyak terutama kerana tentera kerajaan Assad tidak mampu beroperasi di dalam kota-kota Syria.

"Tentera rejim hanya boleh menyerang dengan pesawat tempur dan kereta kebal, tetapi sekarang sangat sukar bagi pasukan darat atau rondaan polis untuk berjalan-jalan di dalam bandar dengan pengecualian Damsyik," katanya.

Sheikh membantah tuduhan bahawa Tentera Pembebasan Syria (FSA) tidak bersatu dan mengatakan bahawa itu hanya perbezaan yang ada di luar negeri yang terbahagi kerana perbezaan pandangan politik dan peranan yang dimainkan oleh agenda luaran.

"Ini tidak mencerminkan di kancah domestik di Syria. Brigade FSA mungkin mempunyai nama yang berbeza, tetapi mereka semua bahagian pada satu regim dan kita semua bersatu dan persatuan kita menjadi lebih kuat sekarang bahawa satu setengah tahun berlalu sejak revolusi telah bermula."

Sheikh mengharapkan penyatuan rasmi FSA akan diisytiharkan dalam masa 10 hari.

Dalam usaha untuk menilai revolusi Syria selepas 18 bulan bermula, Sheikh mengatakan bahawa sejauh ini sebahagian besar kekuatan dunia menyokong tuntutan rakyat Syria dengan pengecualian Iran dan Rusia.

"Sikap Rusia dan Iran kelihatan sangat pelik di tengah-tengah sokongan kepada revolusi. Malangnya, perebutan kuasa di Timur Tengah telah merugikan banyak rakyat Syria," katanya.

Mengenai keadaan merosot pelarian Syria, Sheikh mendapati tidak mungkin bahawa zon selamat yang disokong PBB akan ditubuhkan di dalam wilayah Syria.

"FSA melakukan yang terbaik untuk melindungi para pelarian di wilayah di bawah kekuasaannya," katanya.

Sheikh juga mengkritik Dewan Nasional Syria (SNC) yang berpusat di Istambul, kumpulan pembangkang lain, kerana tidak mempunyai sokongan yang diperlukan untuk pelarian Syria.

"SNC harus bekerja di tanah Syria dan bukan dari Istanbul," tambahnya

0 comments:

Post a Comment