16 September 2012

Al-Qaeda Yaman: Bunuh Semua Duta Besar Amerika

San'a, Sabtu 15/09 lalu, cawangan Al Qaeda Yaman mendesak Islam di seluruh dunia meningkatkan protes dan membunuh para diplomatik Amerika di negara-negara Islam, atas filem yang menghina Nabi Muhammad. Al Qaeda Yaman menyebut, hal ini adalah bahagian lain dari "perang Salib" melawan Islam.

Dipetik REUTERS, demonstrasi yang luas terjadi di Timur Tengah selesai solat Jumaat akibat filem pengeluaran California yang menghina Islam tersebut. "Sesiapa yang mendatangi duta besar Amerika atau para utusannya, harus mengikuti contoh dari keturunan Omar Mukhtar (Libya), yang telah membunuh Duta Besar Amerika," kandungan kenyataan dari Al Qaeda Semenanjung Arab (AQAP) yang berpusat di Yaman.

"Biarkan langkah mengeluarkan para duta besar ini menjadi langkah negara-negara Islam membebaskan diri dari penguasaan Amerika", kenyataan AQAP ini diumumkan di sebuah web muslim.

Sekurang-kurangnya 17 orang dilaporkan terbunuh sejak Selasa lalu, dalam keganasan demonstrasi mengecam filem "Innocence Islam" di seluruh dunia.

Pernyataan dari AQAP juga memuji serangan oleh penunjuk perasaan di Libya, Mesir, Yaman dan Sudan terhadap kedutaan Amerika dan misi Barat Lain. AQAP menyatakan kedutaan Amerika harus dibakar dan para utusannya harus mati. Dikatakan AQAP, membela kehormatan Nabi adalah kewajipan agama.

0 comments:

Post a Comment