2 April 2012

Tentera NATO di Afghanistan sudah semakin lemah

Pasukan gabungan NATO di Afghanistan mengatakan serangan terhadap anggota yang berasal dari tentera Afghanistan mengalami kesan terhadap moral pasukan gabungan Barat.

Jurucakap pasukan gabungan atau International Security Assistance Force (ISAF) mengatakan pada Isnin lalu bahawa kematian tentera gabungan di tangan tentera Afghanistan telah melemahkan semangat di antara pasukannya.

"Walaupun insiden kecil jumlahnya, kita menyedari pengaruhnya sebagai kesan pada moral," kata jurucakap ISAF Brigadier Jeneral Carsten Jacobson di Kabul.

"Setiap insiden mempunyai kesan di luar keseimbangan terhadap moral dan yang berlaku untuk pasukan gabungan saat mereka bersama pasukan keselamatan negara Afghanistan," tambahnya.

Sejak awal 2012, 17 pasukan pimpinan Amerika, termasuk tujuh AS dan lima pelatih Perancis, terbunuh oleh tentera Afghanistan dalam 10 serangan berasingan.

Kekacauan terus meningkat di Afghanistan meskipun kehadiran kira-kira 130.000 pasukan pimpinan Amerika di negara yang dilanda perang.

Pada tarikh 11 Mac, beberapa tentera AS menembak orang awam Afghanistan dalam rumah mereka di daerah Panjwali di wilayah Kandahar, mengorbankan 16 dan mencederakan beberapa orang lain.

Menurut sebuah misi pencari fakta yang dibentuk oleh parlimen Afghanistan, sekurang-kurangnya 20 tentera AS terlibat dalam pembunuhan beramai-ramai di Afghanistan terhadap rakyat awam.

0 comments:

Post a Comment