28 April 2012

Bersih 3.0 via Al-Jazeera




Beribu-ribu penunjuk perasaan yang menuntut pilihanraya bebas dan adil berhadapan dengan gas pemedih mata dan meriam air di ibu kota Kuala Lumpur.

Rusuhan polis di Malaysia telah melepaskan gas pemedih mata dan menggunakan meriam air pada penunjuk perasaan yang diadakan di salah satu jalan terbesar di negara ini bagi menuntut undang-undang yang adil bagi pilihan raya kebangsaan yang dijangka tidak lama lagi.
Dianggarkan lebih 25,000 penunjuk perasaan menenggelami Malaysia di Kuala Lumpur pada hari Sabtu semalam, berharap untuk parti pemerintahan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak – BN yang telah memegang kuasa selama hampir 55 tahun - akan mengubah dasar pilihan raya sebelum pemilihan yang akan diadakan awal bulan Jun.

Pihak berkuasa berkeras pilihan raya akan bebas dan adil, menolak tuntutan aktivis bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya berat sebelah dan bahawa senarai pendaftaran pengundi telah dicemari dengan nama penipuan.

Penunjuk perasaan memakai baju-T kuning, melambai sepanduk dan melaungkan slogan yang dilaungkan di pusat bandar Kuala Lumpur, berhampiran Dataran bersejarah di dataran Merdeka (Independence) polis telah menutup jalan dengan kawat berduri dan penghadang.


Pihak berkuasa enggan untuk membenarkan Bersih, atau Gabungan Pilihanraya Bebas dan Adil - kumpulan penunjuk perasaan yang disokong oleh pembangkang yang menganjurkan perhimpunan tersebut - untuk menggunakan tempat awam terkenal yang menjadi tempat perarakan dan sambutan Bersih.

Demonstrasi kekal aman selama beberapa jam, mendorong penganjur untuk mengisytiharkan kejayaan.

Tetapi apabila sekumpulan kecil muncul tiba-tiba melanggar halangan polis, pihak berkuasa mula melepaskan tembakan gas pemedih mata dan air yang dicampur dengan kimia pada penonton.

Seorang jurucakap polis persekutuan dianggarkan terdapat kira-kira lebih 25,000 penunjuk perasaan, tetapi saksi-saksi dan beberapa organisasi berita Malaysia berkata terdapat antara 80.000 dan 100,000 penunjuk perasaan pada perhimpunan tersebut.

Tindakan gila dan tidak wajar pihak polis

Polis Kuala Lumpur berkata dalam kenyataan-kenyataan media sosial bahawa pihak berkuasa telah dipaksa untuk berpindah terhadap penunjuk perasaan, tetapi pemimpin pembangkang dan kumpulan hak asasi berkata tindakan itu adalah tidak wajar.

"Saya ingin mengucapkan tahniah kepada polis bagi profesionalisme dan kekangan yang mereka telah ditunjukkan di bawah keadaan yang sukar," Dato 'Seri Hishammuddin Tun Hussein, menteri dalam negeri, berkata dalam satu kenyataan.

"Walaupun tuntutan pembangkang yang berlawanan, kerajaan sepenuhnya menghormati hak rakyat untuk bantahan secara aman, yang termaktub di bawah undang-undang Malaysia."

Penganjur perhimpunan telah mengutarakan  tempoh berkempen pilihanraya dan perubahan untuk memastikan rakyat yang hidup di luar negara boleh membuang undi, serta pemerhati antarabangsa untuk pemilihan yang adil bagi semua parti politik  oleh media berkaitan kerajaan.

Harry Fawcett al Jazeera, melaporkan dari Kuala Lumpur, berkata: "sebagai penunjuk perasaan berkenaan, kerajaan tidak memenuhi tuntutan mereka. Mereka mahu satu siri penambahbaikan kepada sistem pilihan raya Mereka  untuk pilihanraya yang lebih baik..juga mahu suruhanjaya pilihan raya, yang menjalankan pilihan raya negara ini, akan sepenuhnya diperbaharui.

" Mereka bercakap tentang bantahan aman. Idealnya, penunjuk perasaan mahu membantah di dalam Dataran Merdeka."

Perhimpunan Sabtu berikut dihancurkan oleh pihak polis pada Julai lalu, apabila 1,600 orang telah ditangkap.

Perhimpunan untuk pilihanraya yang bersih mendorong tindakan keras polis dengan melepaskan gas pemedih mata dan meriam air. Tindak balas yang terhasil digesa Najib, Perdana Menteri Malaysia, untuk menubuhkan sebuah panel parlimen yang laporan akhirnya mencadangkan pelbagai perubahan kepada sistem pilihan raya.

Tetapi Bersih dan pembangkang sedang menuntut satu rombakan lengkap daftar pengundi yang dianggap penipuan dan pembaharuan Suruhanjaya Pilihan Raya yang mereka katakan berat sebelah yakni memihak kepada pemerintah.

Najib telah melancarkan kempen untuk memansuhkan undang-undang autoritarian dalam usaha untuk mewujudkan apa yang dipanggil "demokrasi terbesar".

Parti pemerintah beliau terpaksa menunjukkan kekejaman terhadap pembangkang pada tahun 2008, dan Najib berada di bawah tekanan untuk melawan pembangkang.

0 comments:

Post a Comment