20 November 2012

Ekonomi Israel Lumpuh Akibat Serangan Kejam Di Gaza

Jerusalem - Setelah Zionis Israel menghabur-haburkan kekayaannya untuk melakukan pencerobohan ketenteraan ke Palestin, negara itu pun dirudung krisis yang sangat dahsyat hingga kini, terlebih krisis global sekarang ini sedang melanda dunia. Kesan dari krisis di Israel akibat serangan kejam di Gaza.

Menurut laporan Mehr News (19/11) memetik televisyen al-Manar, berdasarkan laporan-laporan yang telah diterbitkan oleh rejim Zionis Israel, serangan rejim penjajah Palestin ini ke Gaza telah membebankan ekonomi Israel mencapai 400 juta dolar dan selain itu, perlu ditambah juga bayaran sistem pertahanan Iron Dome sebanyak 20 juta dolar.

Ehud Barak, Menteri Peperangan Israel mengumumkan bahawa sistem pertahanan Iron Dome telah menembakkan 350 peluru berpandu untuk menahan roket-roket muqawama Palestin dan bayaran yang yang harus ditanggung sebanyak 20 juta dolar.

Al-Manar menambah, sementara harga setiap roket buatan para pejuang Palestin hanya 100 dolar, dan roket Grad satunya kira-kira 1100 dolar.

Dalam laporan ini disebutkan bahawa harga satu sistem Iron Dome lebih dari 200 juta dolar dan tentera Israel telah meletakkan Iron Dome kelima di bandar Negev dan yang keenam di Tel Aviv.

Selain itu, bayaran tentera cadangan yang dipanggil untuk bertugas telah mencapai 760 ribu dolar.

Al-Manar menulis, roket-roket muqawama yang dilancarkan oleh Palestin pendudukan telah mengurangkan kegairahan pasaran Israel, khususnya di Tel Aviv, Baitul Maqdis dan daerah-daerah selatan Palestin pendudukan.

Televisyen Felestin al-Youm, memetik dari Atif Alwanah, penganalisis kewangan dan ekonomi mengatakan, "Perang Gaza mempunyai impak ekonomi. Kerana tembakan roket muqawama telah mencipta ketakutan para pengguna dan pelabur. Iaitu, muncul kebimbangan dan keraguan untuk melakukan aktiviti-aktiviti ekonomi untuk ketika ini. "

Ia menambah, "Agresi terhadap Gaza berpengaruh pada melemahnya eksport Israel. Kerana pengeluaran barang menurun dan dari sisi lain import semakin bertambah. Keadaan ini justeru membebankan ekonomi Israel."

Penganalisis ekonomi ini juga menyinggung kesan serangan Israel ke Gaza terhadap keadaan shekel, mata wang Israel dan mengatakan, "Nilai tukar shekel terhadap mata wang lain juga terus menurun dan penurunannya tidak pernah dibayangkan selama ini."

Alwanah menambah, "Berlanjutnya pencerobohan ke Gaza akan semakin menurunkan nilai tukar shekel. Kerana saat ini Bank Sentral Israel tengah menyuntik dana untuk mengelakkan semakin turunnya nilai tukar shekel terhadap dolar."

Data menunjukkan peningkatan tajam dalam jumlah warga Israel yang menghadapi kemiskinan dari 27 peratus pada tahun 2000 menjadi 31 peratus pada tahun 2012.

Data juga menunjukkan bahawa risiko kadar kemiskinan bagi anak-anak di Israel jauh lebih tinggi berbanding dengan negara-negara Kesatuan Eropah - 40 peratus di Israel dan 20 peratus di Kesatuan Eropah.

Data tersebut dikeluarkan dalam rangka memperingati hari antarabangsa untuk memerangi kemiskinan. tak sedikit warga Israel yang enggan menjadi tentera. Majoriti di antara mereka lebih suka bekerja di syarikat-syarikat atau pun tempat-tempat lain. Hal itu didedahkan oleh harian Ma'arif yang telah melakukan penyelidikan di Israel.

Kajian itu dilakukan terhadap para pemuda dan pemudi Israel. Dalam kajian itu menunjukkan, 25,8% di antara mereka enggan untuk menjadi tentera. Angka ini meningkat tinggi. Pada tahun 1991, para pemuda dan pemudi Israel yang enggan menjadi tentera hanya 18,32%.

0 comments:

Post a Comment