5 November 2012

Ekonomi Amerika Kiamat Akibat Ribut Sandy

WASHINGTON - Taufan Sandy yang melanda 12 negara bahagian Amerika Syarikat selama 24-36 jam, mulai Isnin 29/10 lalu, membawa kesan besar kerugian bagi aktiviti-aktiviti ekonomi.

Sejumlah penganalisis menilai Taufan Sandy akan menjadi salah satu bencana alam yang "mengingati" walaupun masih di bawah Badai Katrina pada 2005 yang menelan kos US $ 108 bilion dan menyebabkan 1,200 kematian.

Anggaran awal kerosakan yang disebabkan Taufan Sandy berkisar antara US $ 10 bilion hingga US $ 21 bilion, namun belum termasuk anggaran yang dikeluarkan bagi persiapan menghadapi ancaman Taufan Sandy. "Jika badai hanya mengganggu aktiviti ekonomi selama beberapa hari dan tidak menimbulkan kerosakan ketara untuk infrastruktur, maka kami anggarkan kerugian yang ditimbulkan berkisar antara US $ 10 bilion hingga US $ 21 bilion," kata Ketua Ekonom Moody Analytics, Mark Zandi, di New York.

Hari Isnin White House mendedahkan kebimbangan mendalam jika Republik Kongres gagal meningkatkan batasan hutang sebanyak 19.29 trilion dolar pada tarikh 31 Oktober, yang akan mencederakan ekonomi negara yang telah hancur.

"Akibat daripada kegagalan untuk menaikkan batasan hutang akan menjadi kiamat bagi ekonomi," ujar jurucakap White House Jay Carney pada hari Isnin 11/5 lalu.

Carney menambah bahawa Presiden Barack Obama menyesal penentangannya ketika menjadi senator terhadap penaikan batasan hutang di tahun 2006, menambah bahawa isu ini penting bagi ekonomi AS dan global.

Jika Kongres AS gagal menaikkan jumlah yang boleh dipinjam oleh Jabatan Kewangan pada tarikh 30 September, kerajaan akan gagal pada bayaran bunganya.

Sementara itu, Republik di Kongres mengatakan bahawa Obama telah bersetuju untuk melanjutkan pemotongan anggaran, selain 39 bilion yang diluluskan pada hari Jumaat, sebagai ganti untuk permintaannya menaikkan batasan hutang.

Pada tarikh 8 April, tepat satu jam sebelum tarikh akhir untuk mencapai kompromi tentang pemotongan anggaran, Republik dan Demokrat mencari landasan bersama dalam isu tersebut untuk menghalang penutupan kerajaan selama enam bulan ke depan.

Jika perjanjian tidak dicapai sebelum tarikh akhir, penutupan itu akan membuat 800,000 pegawai persekutuan kehilangan pekerjaan, dan mempengaruhi rakyat negara AS di dalam dan luar negeri dengan pemotongan besar pendapatan mereka.

Dalam sebuah wawancara dengan Press TV, wartawan investigatif Amerika Wayne Madsen mengatakan bahawa rakyat Amerika perlu membayar untuk kompromi Obama dengan Republikan.

Dia menunjuk bahawa kelas masyarakat yang terdedah akan menjadi yang paling terdampak oleh keinginan Republikan untuk memotong program-program tertentu untuk mengurangkan defisit anggaran negara.

"Kaum miskin bergantung kepada pelbagai perkhidmatan kerajaan seperti Medicara yang Parti Republik inginkan untuk dihapuskan," ujar Madsen. "Sementara mereka yang kaya akan terus mendapat keringanan cukai."

Pemimpin Kongres telah menawarkan pemotongan faedah untuk orang tua, Medicare, dan dana Medicaid, sebuah program untuk orang-orang berpendapatan rendah, sementara Demokrat mencadangkan pemotongan defisit dengan menaikkan cukai bagi orang kaya.

Sebelumnya Obama menandatangani dua RUU sementara dengan pemotongan 10 bilion dolar untuk memberikan tambahan masa bagi rundingan antara legislator Republik dan Demokrat untuk mencapai kesepakatan.

0 comments:

Post a Comment