9 August 2012

Banyak Senjata Buatan Jerman Berada Di Tangan Taliban

Sebuah surat khabar Jerman mendedahkan bahawa kumpulan pejuang Taliban telah menggunakan senjata dan bahan letupan buatan Jerman di samping peluru AS.

Beberapa senjata yang disita dari gerila Afghanistan buatan Jerman. Senjata-senjata itu termasuk mesingan, pistol, dan mortir.

Laporan lain juga mengatakan bahawa lebih dari 4500 pistol buatan Jerman, yang dijual kepada pasukan keselamatan Afghanistan, telah hilang.

Pada tahun 2006, Jabatan Pertahanan Jerman menghantar 10000 senjata ke Afghanistan. Laporan itu juga mengatakan senjata Jerman dengan mudah terdapat di pasaran gelap di Pakistan.

Sementara itu, sekurang-kurangnya satu pertiga daripada 242000 senjata yang dihantar ke Afghanistan oleh Amerika Syarikat dari tahun 2004 dan 2008 juga sudah hilang.

Menurut PBB, 25 peratus dari pasukan keselamatan Afghanistan yang diserahkan kepada pejuang Taliban tetap membawa senjata yang diberikan kepada mereka.

Awal minggu ini, sekurang-kurangnya 11 polis Afghanistan bergabung dengan Taliban di wilayah Helmand. Pasukan polis juga mengambil 11 senjata mesin AK-47 bersama dengan tiga motosikal dan dua mesingan PK dengan mereka.

0 comments:

Post a Comment