7 August 2012

16 orang Penjaga Sempadan Mesir-Israel ditembak

Sekumpulan lelaki bersenjata melancarkan serangan dan tembakan yang mengorbankan 16 penjaga sempadan keselamatan dan mencederakan beberapa orang lain di Sinai, dekat sempadan Mesir dengan Israel.

Presiden Mesir Mohamed Morsi meminta bantuan kecemasan dengan Dewan Tertinggi Angkatan Bersenjata selepas kejadian pada hari Ahad.

"Presiden Morsi mengatakan bahawa ini adalah serangan pengecut dan bahawa mereka yang melakukan kejahatan ini akan membayar harga yang mahal," kenyataan yang dikeluarkan Ahad malam oleh pejabat presiden Mesir.

Setelah membunuh para penjaga sempadan di pos pemeriksaan sempadan dekat Karm Abu Salem, para penembak, yang mengenakan pakaian tradisional Badwi, mengambil dua kenderaan lapis baja dan dengan cepat pergi dari TKP. Saksi mata mengatakan para penembak juga menembak bom tangan pelantar roket di pos pemeriksaan tentera Mesir.

Sementara itu di Gaza, Gerakan Perlawanan Islam Hamas menafikan laporan bahawa gerila dari Jalur Gaza terlibat dalam kejadian itu.

"Sempadan antara Mesir dan Gaza dilindungi. Kami menutup terowong untuk menngelakkan orang dari melarikan diri (ke Gaza) dan kami telah menyiapkan pasukan kami," kata seorang pegawai Hamas.

"Kami menolak setiap persatuan bahawa orang Gaza terlibat dalam kejadian ini dan kami menghantar tentera kami atas pembunuhan tentera Mesir," tambahnya.

Di Israel, jurucakap angkatan bersenjata mengatakan bahawa salah sebuah kenderaan meletup ketika cuba untuk menyeberangi sempadan Rafah. Kenderaan lain dilaporkan terkena serangan udara Israel.

0 comments:

Post a Comment