8 May 2012

Al Qaeda Jadikan Australia Sasaran Seterusnya

Al Qaidah akan menjadikan Australia sebagai sasaran serangan mereka, hal ini diketahui dari majalah online milik organisasi tersebut yang baru saja terbit beberapa bulan lalu.

Majalah Al Qaidah INSPIRE memperlihatkan bangunan Opera Sidney House dengan paparan asap di belakangnya dan kata-kata "Bandar Sidney Terbakar".

INSPIRE menulis di salah satu artikelnya: "Ini adalah kebebasan anda untuk menyalakan sebuah bom api". Artikel di majalah tersebut juga memberikan panduan untuk membuat sebuah "bara" bom. Artikel tersebut juga memberikan butiran waktu atau tahun yang terbaik untuk menyalakan bom api tersebut yang boleh mencetuskan kebakaran di berbagai hutan Australia.

Artikel di majalah online tersebut kelmarin dikutuk oleh Peguam Negara Australia Nicola Roxon. Namun ia meyakinkan masyarakat Australia bahawa tidak akan ada ancaman keganasan dalam waktu terdekat ini.

Artikel tersebut juga memberikan contoh dan statistik kebakaran semak yang pernah menghancurkan New South Welsh dan Queensland.

INSPIRE adalah sebuah majalah berbahasa Inggeris yang diterbitkan oleh Al Qaidah Semenanjung Arab (AQAP) yang berpusat di Yaman dan diyakini terlibat pelbagai serangan di dalam dan di luar Yaman, termasuk di Amerika.

0 comments:

Post a Comment