6 February 2013

Seorang Polis wanita England Jatuh Cinta Pada Islam

Jalan hidayah boleh datang dari mana sahaja. Tak pernah disangka. Sungguh misteri. Jika Allah menghendaki memberi hidayah kepada seseorang, tak ada seorang pun yang boleh menghalangnya.

Anugerah hidayah Islam diperolehi oleh seorang polis wanita England. Islam datang dalam hidupnya bermula apabila ia termasuk kes keganasan rumah tangga seorang wanita.

"Saya rasa Saya jatuh cinta dengan Islam."

Polwan berusia 28 tahun itu mengenal Islam ketika ia membantu seorang wanita mangsa keganasan dalam rumah tangga (KDRT) di Eccles, Salford.

"Bermula ketika Saya mendapati seorang wanita mendatangi saya di tempat kerja, yang mengalami keganasan rumah tangga."

Mulakan Jayne ingin lebih mengetahui tentang Islam, soal penyelesaian kes itu. Ibu dari dua anak itu kemudian berbincang dengan Muslim yang lain yang ia dapati di Twitter.

"Di tempat Saya bekerja di Eccles, di sana ada sebuah masjid besar dan populasi Muslim yang besar, jadi Saya fikir Saya harus mencari lebih banyak tentang ini," katanya.

Jayne, yang sekarang sehari-harinya memakai tudung, pernah ingat bahawa ia selalu mendengar isu negatif tentang Islam, bahawa wanita dalam Islam itu teraniaya. Ternyata semua itu salah.

Jayne juga mengagumi ternyata Islam mengajarkan untuk nilai-nilai luhur seperti berbuat baik kepada jiran, menghormati orang-orang tua, dan menyayangi yang lebih muda.

Jayne mengucapkan Syahadat pada April tahun lalu dan merancang untuk menukar namanya menjadi Aminah.

Jayne mengatakan bahawa keislamannya diterima oleh keluarga dan rakan-rakan kerjanya. Ia mengatakan bahawa ia tidak akan memaksa kedua-dua anaknya untuk masuk Islam, sebagaimana memang tidak ada paksaan untuk masuk agama Islam.

0 comments:

Post a Comment