14 February 2013

Hebat! Hari Jilbab vs Hari Valentine di Pakistan

ISLAMABAD - Parti-parti keagamaan dan kelompok-kelompok mahasiswa mengumumkan bahawa mereka telah merayakan 14 Februari sebagai Hari Hijab / tudung di Pakistan.

"Kami akan menggunakan 14 Februari sebagai Hari Hijab di seluruh negeri, terutama di institusi-institusi pendidikan dalam rangka untuk menunjukkan kepada dunia bahawa rakyat Pakistan benar-benar menolak perayaan itu (hari Valentine), yang merupakan serangan secara langsung pada budaya kesopanan," kata Asadullah bhutto, seorang peguam kanan, dan pemimpin pusat Jamaat-e-Islami, parti Islam yang terbesar di negara itu, mengatakan kepada OnIslam.net.

Langkah itu muncul selepas mahasiswi dari Universiti Karachi mengajak kanak-kanak perempuan untuk memakai tudung sebagai respon terhadap Hari Valentine. Beberapa kumpulan, termasuk Islami Jamiat Talaba (ijt), sayap mahasiswa terbesar di Pakistan, Anjuman-e-Islam Talba (ATI) dan Jamiat Talaba Islam (JTI), juga telah menyertai tangan untuk melaksanakan Hari Hijab.

Tanzeem-e-Islami, sebuah kumpulan non-politik keagamaan, juga telah menerbitkan risalah luar masjid dan institusi pendidikan menangani sejarah dan latar belakang Valentine.

Para pendukung gerakan ini berpendapat bahawa kempen mereka bertujuan untuk melindungi adat-adat dan nilai-nilai kesopanan yang sesuai adat dan agama dari budaya barat yang merosakkan.

"Budaya ini (hari valentine) tidak ada hubungannya dengan agama apa pun," kata Bhutto yang juga bekas anggota parlimen.

Media elektronik Pakistan ketika ini cukup hebat menyiarkan berbagai tayangan dan iklan berkenaan dengan hadiah dan komoditi berkenaan dengan Hari valentine, tidak menghiraukan sepenuhnya gerakan hari Jilbab yang dilakukan berbagai kalangan.

"Kesan dari kegiatan komersial berbahaya, khususnya di negara-negara Muslim, di mana kesopanan masih merupakan budaya majoriti," kata Bhutto.

"Jika kita tidak menentang hari ini dan duduk diam, itu akan merosakkan asas masyarakat kita dan kesopanan."

Dia berpendapat bahawa cara terbaik untuk melawan tradisi atau kebiasaan adalah dengan memberikan alternatif.

"Itulah sebabnya kami berikan alternatif seperti tudung, yang merupakan bahagian integral dari masyarakat Muslim," katanya.

"Kami ingin memberikan mesej ini kepada pemuda kami bahawa dalam persekitaran di mana ketika peradaban jahat memperdayakan perempuan Muslim dengan nama kebebasan, kita harus teguh untuk menjaga budaya kesopanan."

0 comments:

Post a Comment