3 February 2013

Allah Panggil 3 Kali Sahaja

Jadi lelaki-lelaki yang bajet macho di luar sana, kau hanya akan terserlah kehenseman apabila dengar je azan kau terus solat sunat di rumah [Al-Muwatta' No: 8.1.4] dan susun langkah ke masjid untuk berjemaah fardhu. Macam tu baru hensem terlebih Bro.

Semua orang pun tau solat berjemaah tu pahalanya kali 27 banding dengan solat sesorang [al-Bukhari no: 645 & Muslim no: 249]. Tapi tak semua ambil tau kelebihan solat berjemaah, walhalnya Rasulullah SAW sentiasa solat berjemaah sejak berhijrah ke Madinah.   

Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda:

    “Apabila seorang muslim keluar menuju masjid, maka Allah akan menulis baginya untuk setiap langkah yang diayunkan satu kebaikan dan menghapuskan darinya satu kesalahan hingga ia sampai di safnya.” [Al-Albani di dalam Al-Silsilah As-Sohehah No: 1063]

Ikutkan hati nabi, nak je baginda perintahkan semua orang solat jemaah. Sampaikan baginda nak bawak kayu api pi bakar rumah yang kat dalam dia ada kaum lelaki yang tak pi solat jemaah kat masjid [berdasarkan hadis dari Abu Hurairah, riwayat Bukhari & Muslim].

Hadis tersebut tunjuk kat kita bahawa solat jemaah di masjid ni adalah Fardhu Ain [kata Ibnu Hajar Al Asqolani dalam Fathul Bari]. Fardhu Ain ni Tuan-Tuan maksud dia kewajipan bagi setiap diri. Takkan Rasulullah SAW sampai nak pi bakar rumah if solat jemaah ni sekadar fardhu kifayah? Fardhu kifayah ni pulak maksud dia, if da ada orang lain kat kampung tu yang pi solat jemaah di masjid atau surau, maka orang lain yang tak buat tu kira takpalah.

Dulu sejak zaman belajar sampai la ni, time-time aku down aku akan jejak masjid atau surau cari tenang. Kau rasa tenang tak duk kat masjid? Rasa macam di-tenggelam-kan dalam dunia berbeza kejap. Dulu aku selalu fikir sebab ni rumah-rumah Allah. Apatah lagi bila dalam kalamNya dah dinyatakan, hati kita tenang bila ingat Dia [Ar-Ra'du: 28].

Ikut kajian Sains, banyak dah terutama pasal kalimah Allah, bila kita baca dalam air pun molekul dia berubah jadi super indah. Oh ini seriyes benar sebab aku dan sahabat-sahabat buat research sikit berdasarkan kajian orang terdahulu. Untuk subjek ape entah kat Universiti dulu. Walaupun aku budak Sains, tapi zaman Universiti dulu banyak sangat subjek ke-agama-an sampai dah lupa subjek mana satu.

Jadi bila azan dilaungkan, gelombang dia akan diserakkan ke sekeliling, sekaligus gelombang sekeliling kita nih akan berubah ke frekuensi theta. Which frekuensi yang sama jadi bila kita dalam keadaan sangat relax. Bila sangat relax wajiblah tenang. Sebab tu mudah capai tahap khusyu’ dan tenang bila solat di rumah-rumahNya.

Papepun rasa tenang tu Allah yang bagi, segala logical reasoning ni untuk orang-orang yang nak kukuhkan lagi iman yakin depa. Termasuklah orang-orang yang belajar Medical Science, banyak ketemu kebesaranNya dalam penciptaan manusia. Moga membawa para penuntut ilmu lebih dekat pada Allah.

Wanita pulak, lebih baik solat di dalam bilik di dalam rumah mereka berbanding solat jemaah di masjid [Riwayat Ibn Abi Syaibah, al-Baihaqi dan Ibn Khuzaimah, Fiqh al-Sunnah li an-Nisa, m/s 249]. Taaapi korang hanya akan nampak cun if usai azan je kau dah angkat takbir nak solat sunat/fardhu. Seriyesly.

Oke! If nak kait dengan Sains jugak. Konsep masih sama, gelombang Theta tadi tuh. Dia berserakan, sampai jugaklah rumah-rumah yang dapat dengar azan neh. So awal waktu tuh dia segar lagi, makin lewat makin kurang dah gelombang best tersebut. So, rugi.

Apabila ditanya pada Nabi SAW apakah amalan yang terbaik, baginda cakap solat di awal waktu [Hadis sahih riwayat Tirmidzi & Abu Daud]. Sebab-sebab yang lain adalah, kau bukan boleh expect bila kau akan mati? Kan? If mati sebelum sempat solat nak buat lagu mana? Jadilah kita golongan yang melengahkan solat.

Lain pada tu, ada lagi benda yang kita tak boleh expect. Period yang datang pada waktu yang tak kita jangka. Dan if kita duk rumah, tetamu yang mai tiba-tiba. Wanita yang kat ofis pulak, kerja yang tiba-tiba je Bos bagi. Kena pulak if time tu dah habis waktu rehat dan kau baru je nak gerak pi solat tetibe Bos panggil suh buat kerja.

Biasanya orang yang belum solat sedang waktu dah lewat sangat, depa segan nak bitau. So biasanya proceed jelah buat kerja dulu.

So janganlah berlengah. Jangan. Please please. Jadilah kita wanita-wanita yang dimuliakan..

PANGGILAN SETERUSNYA

Panggilan kedua is panggilan haji dan panggilan ketiga is panggilan Ilahi bi ma’na dijemput Ilahi meninggalkan dunia yang fana nilah Bro!

Oh aku tak berniat nak bincang pasal kedua-dua panggilan ni. Agak-agak nak baca sangat cuba kau tanya kat Tuan Haji Google yang serba tahu. Make sure source bacaan korang tu reliable na. If rajin aku citer lah lenkali.

PENUTUP

Bagi wanita jom try-try galakkan mahram kita tunaikan solat berjemaah di masjid/surau. Agak-agak payah kau follow sekali bagi semangat. Dah agak oke kau lepas jelah dia pi sorang. Seriyes memang kena tawajjuh (bersungguh-sungguh) wa cakap lu. Mana ada semua benda datang bergolek Bro?

Ingat senang ke nak dapat syurga? Fuh! Tapi wanita seriyes senang nak masuk syurga. Hubby yang pergi jemaah masjid, isteri dapat sama pahala 27 kali hatta solat sengsorang je di rumah. Tapi wanita pun senang jugak nak masuk neraka if tak kena gaya. Hah lenkali lah citer!

Doalah jugak kat Allah supaya hadirkan tenang, khusyu’ dalam hati-hati kita. Bantu kita berjemaah di masjid bagi lelaki dan bantu kita solat awal waktu bagi wanita. Kena usaha kuat lawan nafsu ni. Kena usaha sungguh-sungguh takdak masa da nak main-main. Gambatte ne!

-ilmi-islam-

0 comments:

Post a Comment