2 January 2013

Ulama' Arab Saudi: Sukan Berbahaya adalah Haram Dalam Islam

ARAB SAUDI - Permainan sukan yang berbahaya seperti Gusti dilarang dalam Islam kerana mereka dianggap berbahaya untuk atlet, seorang ulama Saudi mengatakan.

"Tidak dibenarkan bagi seorang muslim untuk menyakiti diri sendiri dalam satu cara atau cara lain," kata Sheikh Ali Al-Hikmi, anggota dari Dewan tinggi Ulama, akhbar Alhayat melaporkan, sebagaimana dilaporkan onislam.net.

"Permainan berbahaya seperti Gusti dan tinju pertempuran yang lain boleh menyebabkan penurunan atau kerosakan di otak atau tubuh.

"Oleh kerana itu, dilarang untuk melakukan permainan tersebut."

Islam menggalakkan umatnya untuk berlatih sukan. Peraturan umum dalam Islam adalah bahawa jika sukan itu bebas dari hal-hal yang dilarang dalam syariah, kemudian melakukannya dapat bermanfaat maka dibenarkan.

"Oleh kerana itu, permainan berbahaya seperti Gusti dan tinju pertempuran yang lain tidak dibenarkan dalam Islam kerana mereka menyebabkan kerugian yang tidak perlu bagi diri sendiri dan lawan," kata Hikmi.

Ia mengatakan Allah telah melarang Muslim dan orang lain dari mencederakan diri mereka sendiri.

"Permainan pertarungan boleh menyebabkan patah tulang serius atau dalam beberapa kes, menjadi gegar otak bagi mereka yang terlibat dalam permainan itu, kerana pukulan dari lawan mungkin mengena di kepala dengan tujuan menyakiti lawan dan memenangi pertandingan."

Arab Saudi sendiri pernah menghantar atlit judo wanita yakni Wodjan Ali Seraj Abdulrahim Shahrkhani pada Sukan Olimpik London 2012 lalu ketika usianya 16 tahun. Padahal dia baru 2 tahun berlatih judo.

0 comments:

Post a Comment