26 January 2013

Hikmah Kenapa Hubungan Suami-Isteri Ketika Haid Dilarang Al Quran


Islam sebagai jalan hidup bagi manusia sempurna mengatur tata cara dan ibadah para penganutnya. Melalui Al-Quran dan Hadis yang diwariskan Muhammad SAW kepada umatnya, terdapat larangan-larangan yang perlu dijauhi dan perintah yang wajib ditaati.

Dalam ajaran Islam, hubungan suami-isteri semasa isteri sedang haid adalah perbuatan terlarang. Dalam dunia perubatan pun, hal itu juga tidak disyorkan. Bahkan berpotensi merugikan kedua-dua pasangan.

Tidak dinafikan bahawa hubungan suami isteri adalah aktiviti yang paling menyenangkan bagi ramai orang. Selain meningkatkan keharmonian rumah tangga, hubungan suami isteri juga meningkatkan keharmonian secara keseluruhan.

Hubungan Suami Isteri semasa Haid

Laura Berman, PhD, seorang pakar seks dan terapi dari Feinberg School of Medicine, Northwestern University, Chicago seperti mengatakan, hubungan seks semasa haid boleh merugikan kesihatan kedua-dua pasangan. Beberapa risiko kesihatan yang boleh berlaku akibat melakukan seks semasa haid antara lain:

Penyakit Menular Seksual

Ketika wanita mengalami haid leher rahim akan terbuka. Terbukanya leher rahim tersebut dapat memudahkan kuman dan bakteria masuk bahkan menyebar hingga ke rongga pinggul. Wanita juga berpotensi dijangkiti virus HIV dan hepatitis jika melakukan hubungan seks semasa haid.

Risiko Jangkitan

Ketika haid, dinding vagina akan mengalami keradangan pembengkakan sebagai proses semula jadi tubuh. Ketika keradangan berlaku, lapisan dinding rahim akan mengalami peluruhan selari dengan keluarnya darah . Darah tersebut merupakan media yang berpotensi mengembangkan kuman dan bakteria yang boleh menyebabkan jangkitan saluran kencing, mani, dan prostat lelaki.

Endometriosis

Istilah tersebut pasti masih asing di telinga anda. Endometriosis merujuk pertumbuhan sel-sel di luar endometrium (dinding rahim) di tempat lain. Dalam peringkat lanjut pertumbuhan sel-sel tersebut akan mencetuskan rasa sakit ketika haid, biasa disebut dengan dismenore.Salah satu faktor penyebab endometriosis adalah regurgitasi atau_ aliran balik darah dari dalam rahim ke saluran indung telur atau_ ovari dan masuk ke dinding perut. Ini boleh terjadi jika anda melakukan hubungan seks semasa haid.

Tidak hanya itu, risiko jangkitan juga semakin meningkat baik lelaki mahupun wanita. Tahap keasidan dan kemampuan lendir vagina untuk melawan bakteria semasa haid berhubungan seks akan mengalami penurunan, sehingga berpotensi mengembangkan bakteria dan kuman yang membahayakan kesihatan.

Sudden Death

Gerakan zakar semasa haid berhubungan seks juga boleh menjadi pencetus terjadinya gelembung udara ke pembuluh darah yang terbuka. Para ahli perubatan menyatakan, jika emboli atau_ gelembung udara tersebut masuk ke dalam saluran darah, maka akan mengakibatkan penyumbatan pembuluh darah dan boleh mengakibatkan "sudden death" atau mati mendadak.

Larangan dalam Islam

Beberapa risiko di atas merupakan huraian penjelasan dalam sudut pandang kesihatan dan perubatan. Namun tahukah anda, 1500 tahun silam, Islam sudah memberitahu hal tersebut melalui Al-Quran dalam surah Al-Baqarah ayat 222.

Dalam ayat tersebut dijelaskan: "Mereka bertanya kepadamu tentang . Katakanlah: "Haid itu adalah kotoran". Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu ; dan janganlah kamu mendekati mereka (berkaitan suami istri), sebelum mereka suci. Apabila mereka sudah suci, maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang menyucikan diri. "(Surah Al-Baqarah: 222).

Oleh kerana itu, hindarilah berkaitan seks ketika isteri haid.

0 comments:

Post a Comment