4 December 2012

Sweden cetuskan kemarahan Israel, kerana menculik pemuda Palestin untuk mencuri organ

TELAVIV - Tradisi kebebasan berbicara Sweden nampaknya terhantuk kegusaran Israel dengan adanya dorongan kempen Yahudi untuk memboikot Ikea dan Volvo.

Israel mendesak kempen boikot terhadap produk Sweden dan syarikat seperti Ikea, dan Volvo, Jerusalem Post melaporkan.

Surat khabar Aftonbladet Sweden mencetuskan kekecohan dengan Israel minggu lalu ketika menerbitkan sebuah laporan menyatakan tentera Israel menculik pemuda Palestin untuk mencuri organ mereka dan mengembalikan tubuh mereka yang terpotong-potong beberapa hari kemudian.

Menurut harian Israel, "lebih dari 10,000 warga Israel menandatangani petisyen online selama dua hari dimuat setelah kerajaan Sweden menolak permintaan Israel untuk secara rasmi mengutuk artikel tersebut."

Kerajaan Sweden telah menolak untuk menarik kertas tersebut, mengatakan mereka harus menghormati prinsip kebebasan bersuara yang telah diabadikan dalam perlembagaan.

Surat khabar Sweden, berpendapat bahawa cerita itu layak penerbitan kerana masalah yang diangkatnya.

"Saya bukan Nazi. Saya bukan anti-Semitik. Saya adalah tanggungjawab eksekutif yang memberikan lampu hijau untuk penerbitan artikel kerana artikel tersebut mempersoalkan beberapa masalah yang berkaitan," pemimpin redaksi Aftonbladet Jan Helin menulis.

Permohonan boikot dilaporkan oleh Moran Hajbi, cadangan seorang tentera Israel.

Ikea, salah satu sasaran kempen boikot, hanya mempunyai satu kedai di seluruh Israel, namun CEO kedai mengatakan bahawa perniagaan tidak menderita sama sekali sejak kempen itu bermula, bahkan memetik bahawa mereka hampir mencapai rekod jualan pada hari Selasa.

Volvo, yang dilaporkan menjual 1,100 kereta di Israel setiap tahun, juga melaporkan tidak ada kerugian.
Sementara itu pada Isnin lalu, beberapa penunjuk perasaan berdiri di luar kedutaan di Tel Aviv bagi memprotes kegagalan kerajaan Sweden untuk mencekal artikel Aftonbladet.

Ada juga beberapa penunjuk perasaan di luar kedutaan Sweden di Tel Aviv.

Sweden yang sungguh-sungguh membela kebebasan berbicara telah mencetuskan badai diplomatik dengan Israel atas penolakan kerajaan untuk mengutuk sebuah artikel yang menuduh tentera Israel melakukan penyeludupan 'organ orang-orang Palestin yang meninggal.

Palestin telah lama mengeluh bahawa Israel mencuri organ dari orang-orang yang mati tetapi laporan itu jarang dipaparkan oleh media Barat.

Pertikaian tersebut mungkin akan membayangi lawatan ke Israel oleh Menteri Luar Negeri Sweden Carl Bildt bulan depan, tepat di tengah-tengah presiden Sweden di Kesatuan Eropah, pemain kunci dalam proses perdamaian Timur Tengah.

Banyak warga Sweden yang menyokong sikap kerajaan yang tidak mengutuk artikel oleh Aftonbladet, surat khabar negara yang paling laku, menurut sebuah kajian yang dikeluarkan pada hari Rabu.

Dalam tinjauan pendapat secara online dijawab oleh 24,000 pembaca harian nasional Svenska Dagbladet sejak Ahad, 65 peratus mengatakan mereka menyokong kedudukan yang diambil oleh Perdana Menteri Fredrik Reinfeldt.

"Kami tidak meminta kerajaan Sweden untuk minta maaf, kami meminta untuk hukuman mereka," seorang pegawai kanan memetik Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu ketika ia mengatakan dalam sebuah pertemuan kabinet mingguan hari Selasa.

Namun Sweden, yang merupakan salah satu negara pertama di dunia yang mengeluarkan undang-undang menjamin kebebasan bersuara sejak 1766, telah menolak untuk mengutuk tabloid tersebut.

"Ini penting bagi saya untuk mengatakan bahawa anda tidak boleh menyuruh kerajaan Sweden untuk melanggar perlembagaan negara," Reinfeldt berkata.

Satu-satunya kecaman Sweden datang dari duta besar untuk Israel, Elisabet Borsiin Bonnier, yang mengatakan artikel itu "mengejutkan dan mengerikan."

Namun kerajaan Sweden menjauhkan diri dari kenyataan Bonnier, yang menekankan mereka hanya boleh dilihat dalam konteks tempatan.

Urban ahlin, juru bicara urusan luar negeri pembangkang Demokrat Sosial, telah menggambarkan pertentangan tersebut sebagai "krisis diplomatik utama antara Sweden dan Israel" dan telah meninta Bildt tampil di hadapan jawatankuasa parlimen berperlembagaan untuk menjelaskan Bonnier komentar.

Dalam menggugatnnya, ahlin membela kebebasan akhbar dan ekspresi undang-undang dan menekankan bahawa "itu bukan urusan kerajaan untuk berbicara tentang apakah ada sesuatu itu sesuai untuk dicetak."

Ahlin ingin Bildt untuk menjelaskan jika semua kedutaan Sweden telah cukup mendapat penjelasan tentang kebebasan bersuara dan jika arahan tersebut telah diikuti dalam kes Bonnier.

Media nasional Sweden telah membela hak artikel yang akan diterbitkan.

"Aftonbladet berhak untuk menerbitkan artikel, dan baik Canselor Kehakiman, mahupun pemerintah Israel, mahupun Duta Besar Sweden tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam keputusan itu," tulis kepala editor dari bahagian kebudayaan surat khabar itu, Bjoern Wiman.

0 comments:

Post a Comment