31 December 2012

Rakyat Jordan turun Demo Tuntut Reformasi

Jordan - Penunjuk perasaan Jordan telah turun ke jalan di seluruh negeri untuk menyerukan reformasi politik dan penurunan harga.

Selama demonstrasi pada hari Jumaat lalu, penunjuk perasaan meminta kerajaan untuk menghalang harga barang sehari-hari, dan terutama bahan bakar, dari kenaikan, agensi berita Jordan, Petra, melaporkan sebagaimana dilaporkan presstv.

Harga barang-barang sehari-hari telah melonjak di Jordan dalam beberapa bulan terakhir.

Harga gas, bahan bakar diesel, dan petrol meningkat sebanyak 54, 33, dan 15 peratus masing-masing pada tarikh 13 November, ketika subsidi kerajaan ditarik untuk mengatasi defisit anggaran sebanyak 3.5 bilion dinar ($ 5 bilion).

Para penunjuk perasaan juga melaungkan slogan-slogan menentang badan perisikan negara, menuntut pembebasan tahanan yang ditangkap semasa demonstrasi anti-kerajaan sebelumnya, dan menyeru untuk memboikot pilihanraya parlimen yang dijadualkan akan berlangsung 23 Januari tahun hadapan.

Rakyat Jordan telah mengadakan demonstrasi sejak Januari 2011, menuntut reformasi politik, termasuk pemilihan perdana menteri oleh suara rakyat dan menamatkan rasuah.

Sejak demonstrasi bermula, Raja Abdullah II telah memecat tiga perdana menteri untuk menenangkan para penunjuk perasaan.

0 comments:

Post a Comment