6 December 2012

Mesir kini menjadi panas, Empat terbunuh setakat ini dalam rusuhan menentang Morsi

MESIR, - Empat orang telah terbunuh selama pertempuran antara penyokong dan penentang Presiden Mesir Muhammad Morsi di luar istana presiden di Kaherah.

Muhamed Sultan, salah seorang pegawai tinggi keselamatan Mesir, mengatakan kepada wartawan pada Khamis awal hari bahawa hampir 350 orang juga cedera dalam pertempuran, demikian laporan presstv.

Sebelumnya pada hari Rabu, tiga penasihat Morsi mengundurkan diri ketika pertembungan antara penyokong dan penentang berubah menjadi kekerasan di luar istana presiden.

Amr al-Laythi, Seif Abdel Fattah, dan Ayman al-Sayyad mengumumkan bahawa mereka telah mengemukakan pengunduran diri mereka sebagai protes atas cara Presiden menangani krisis atas perlembagaan baru negara itu.

Pengunduran diri terbaru ini membuat enam penasihat yang telah keluar dari panel presiden dari 17 penasihat sejak krisis bermula pada 22 November lalu.

Sebelumnya pada hari Rabu, penunjuk perasaan anti-Morsi membakar pejabat parti Ikhwanul Muslimin di bandar Ismailia dan Suez.

Pada tarikh 22 November, Morsi mengeluarkan keputusan yang menyatakan bahawa tidak ada badan kehakiman boleh membubarkan Majlis Dasar Undang-undang, yang menulis draft perlembagaan. Keputusan ini membolehkan presiden untuk mengambil "keputusan atau tindakan untuk melindungi revolusi." Hal ini juga membuat keputusan dan undang-undang yang dikeluarkan oleh Presiden "terakhir dan tidak tunduk pada rayuan."

Sejak itu, beribu-ribu orang telah mengadakan demonstrasi besar-besaran di Kaherah dan beberapa bandar-bandar Mesir yang lain sebagai protes terhadap keputusan presiden dan pertukaran rancangan perlembagaan.

0 comments:

Post a Comment