4 December 2012

Kenapa Juru Bicara Menteri Luar Syria membelot?

BEIRUT - Salah satu rangkaian pro kerajaan, iaitu juru bicara kementerian luar negeri Syria, Jihad Makdissi, telah membelot dan telah meninggalkan Beirut, Lebanon, untuk menetap di London.

Sumber-sumber diplomatik pada hari Isnin (3/12) semalam berkata, Makdissi telah membelot dan telah meninggalkan Beirut, Lebanon untuk menetap di London, England. "Dia membelot. Yang boleh saya katakan adalah bahawa dia keluar dari Syria," kata sumber yang tidak mahu disebutkan namanya seperti yang disiarkan dari Alarabiya, Selasa (4/12). Televisyen Lebanon Al-Manar mengatakan pada hari Isnin (3/12) sebelum ini bahawa Makdissi telah dipecat kerana membuat kenyataan yang tidak mencerminkan kedudukan rasmi kerajaan. Telefon bimbit Makdissi dimatikan pada Isnin malam dan tidak ada komentar langsung pada media kerajaan Syria.

kukuh membela tindakan keras Assad pada krisis tersebut. Dia sering bercakap di sidang akhbar di Damsyik untuk menetapkan respon Syria terhadap pemberontakan menentang Assad. Namun, Makdissi jarang kelihatan di media dalam beberapa minggu terakhir, meningkatkan spekulasi bahawa ia mungkin telah membelot.

Asaad Mustafa, mantan Meneteri pertanian, mengatakan kepada Alarabiya bahawa Makdissi dijangka akan membelot kerana skala maklumat yang dipalsukan. Mustafa menambah bahawa semua diplomat Syria ketika ini sedang mencari cara untuk menyelamatkan diri, dan siapa saja yang mendapatkannya maka tidak akan melepaskannya.

0 comments:

Post a Comment