21 November 2012

Zionis Israel terus Serang Gaza Tiap Kali Obama menang ?

WASHINGTON - Kali pertama Barack Obama terpilih menjadi Presiden Amerika adalah Disember 2008 lalu. Bersamaan dengan persiapan pelantikan itu, tentera Israel sibuk dengan invasinya ke Palestin. Mereka menyerang Semenanjung Gaza dari kawasan darat.

"Akibatnya, tidak kurang daripada 14 ribu warga Palestin terkorban," artikel daripada laman berita The National, Selasa, 20 November 2012.

Kini empat tahun telah berlalu sejak serangan berdarah itu. Di Amerika, Obama memenangi pilihan raya umum lagi. Dan di Timur Tengah, Israel kembali berseteru dengan Palestin. Kesannya, lebih dari 100 orang terbunuh dalam serangan itu. "Semua ini seperti de javu, sesuatu yang pernah berlaku dan berulang lagi," tulisan The National.

Menurut Pengarah program Keselamatan Regional Pusat Kepentingan Nasional, Geofrrey Kemp, kerajaan Amerika bakal bekerja sama dengan Mesir dan Israel. Tujuannya untuk mengelakkan kekerasan serta konflik meluas.

Seorang penyelidik Timur tengah di Dewan Hubungan Luar negeri, Steven A Cook, berkata, masyarakat Israel kini tak berada dalam suasana mahu berunding. Bahkan mereka kelihatan tak ingin menarik pasukannya dari Gaza.

"Melihat itu, siapa pun tahu kalau proses perdamaian tak akan menjadi keutamaan Presiden Obama," ujar Cook.

Serangan senjata tentera Israel selama enam hari terakhir telah menghancurkan 25 masjid di Bandar Gaza. Menurut Menteri Agama, Ismail Radwan, serangan Israel tidak cuma menyasar orang awam, seperti yang dialami keluarga Salah, al-Dalou, dan Azzam.

"Mereka juga menyasarkan masjid, kubur, serta rumah ibadat," kata Radwan dalam sidang akhbar di depan Masjid Al-Abbas, seperti yang dipetik laman berita Maan News.

Hingga kini, perang Israel versus Palestin tak juga menunjukkan tanda bakal selesai. Malah perseteruan semakin sengit. Korban nyawa dari orang awam terus gugur, seperti petani yang sedang menuju ke pasar, penjual air bersih, dan seorang ibu serta anaknya.

Menurut laman web berita Israel, Haaretz, mereka adalah 34 korban terkorban di dua hari serangan Israel. Dan dari angka itu, hanya enam orang yang dipastikan sebagai anggota Hamas. Selain mereka, serbuan senjata juga mengorbankan 12 anggota keluarga Daloo dan Manzar. Dengan begitu, terhapus lah tiga generasi keluarga Daloo serta Manzar dari kawasan Gaza.

"Jumlah korban dalam serangan kejam ini mencapai 100 orang," kenyataan Haaretz, Selasa, 20 November 2102. "Sebanyak 58 merupakan penduduk awam dan 18 kanak-kanak."

Data korban yang tersiar itu berasal dari Lembaga Hak Asasi Manusia Palestin, Lembaga Hak Asasi Manusia Al mezan dan perkhidmatan kesihatan di Gaza. Mereka juga mengira jumlah korban luka: 700 orang, termasuk 215 kanak-kanak-kanak-kanak.

0 comments:

Post a Comment