2 November 2012

Wahabi Arab Saudi Bongkar Makam Nabi SAW, Dunia Islam Wajib Bangkit

Ketua Syariah PBNU KH Masdar F Mas'udi mengatakan apabila benar kerajaan Arab Saudi merancang untuk membuka makam Nabi Muhammad SAW, maka hal itu akan menimbulkan kebangkitan di dunia Islam.

Alasan bahawa ada ketakutan umat Islam menjadi kafir musyrik kerana menyembah makam Nabi, itu sama sekali tidak berasas. Kerana umat Islam tahu makam Nabi bersama makam dua sahabat Nabi adalah sebuah tapak sejarah.

"Penghancuran Tapak kesan tinggalan sejarah itu menunjukkan sebuah perbuatan yang tidak berbudaya," katanya (31/10/12) lalu. Dia juga menyebutkan bahawa usaha untuk membuka makam Nabi Muhammad SAW mula muncul sejak kaum Wahabi berkuasa di Arab Saudi. "Itu terjadi sejak tahun 1920-an."

Para ulama berpandangan sama bahawa pembukaan makam Nabi Muhammad SAW itu tidak boleh dilakukan. Seperti diwartakan baru-baru ini, kerajaan Arab Saudi merancang akan menghancurkan makam Nabi Muhammad SAW dan tiga masjid tertua di dunia bulan depan.

Irfan al-Alawi dari Yayasan Penyelidikan Warisan Islam, mengatakan, setakat ini belum ada tindakan umat Islam untuk menghalang tindakan kerajaan Saudi yang ingin menghancurkan tapak bersejarah demi melebarkan kapasiti penziarah hingga 1.6 juta penziarah.

"Ada banyak cara mereka boleh memperluaskan dengan tetap mempertahankan tapak Islam purba tapi mereka justeru ingin merobohkannya," kata Irfan al-Alawi.

"Alasan mereka adalah ingin memperluaskan dan mencipta 20 bilik di masjid yang boleh menampung 1.6 juta orang. Itu tidak masuk akal. Satu-satunya hal yang mereka inginkan adalah memindahkan fokus dari tempat Nabi dikuburkan, "lanjut Alawi.

Irfan al-Alawi sudah menghabiskan 10 tahun mengkaji rancangan penghancuran Masjid Nabawi. Rancangan rejim Wahabi untuk memusnahkan bangunan bersejarah ini rencananya mengambil bahagian sayap barat masjid. Sementara bahagian itu terdapat makam dua Khalifah sekaligus sahabat Nabi, iaitu Khalifah saidina Abu Bakar dan saidina Umar r.a.

Penghancuran tapak bersejarah ini bukanlah tindakan pertama kerajaan Arab Saudi Wahabi di bawah pemerintahan Raja Abdullah bin Abdul Aziz.

Sebelumnya dilaporkan, tentang 2007 lalu, Kementerian Hal Ehwal Islam Arab Saudi mengeluarkan risalah penghancuran mengikut fatwa Mufti Besar Arab Saudi, Abdulaziz al-Sheikh. Fatwa tersebut mengandungi penghancuran kubah masjid dan meratakan makam Nabi Muhammad, Khalifah Abu Bakar dan Umar.

Menurut Gulf Institute, Riyadh telah meruntuhkan 95% bangunan berusia 1,000 tahun di kota suci Mekah dan Madinah selama 20 tahun terakhir dengan membina pusat-pusat membeli-belah, bangunan pencakar langit dan hotel mewah.

0 comments:

Post a Comment