10 November 2012

Presiden Sudan mengancam Israel dengan respon yang sangat menyakitkan

Sudan - Presiden Sudan, Omar Al-Bashir, mengancam Israel dengan respon "menyakitkan", setelah menuduh Israel melakukan serangan bom pada kompleks kilang senjata Yarmouk di Khartoum bulan lalu.

"Israel akan tetap menjadi nombor satu musuh, dan kami tidak akan menyebut mereka apa pun kecuali Zionis sang musuh," kata Bashir dalam sambutannya pada rakaman bertarikh Khamis 8 November lalu, penampilan umum pertama sejak menjalani pembedahan di Arab Saudi.

"Saya dalam keadaan kesihatan yang sempurna, dan tanggapan kami terhadap Israel akan menyakitkan," petikan radio kerajaan Sudan, sebagaimana disiarkan alarabiya.net.

Bulan lalu Sudan menuduh Israel melakukan serangan udara pada kilang senjata Yarmouk di selatan Khartoum, menyebabkan letupan yang mengorbankan empat orang. Israel belum mengulas tuduhan. Namun sejak lama Israel menuduh Sudan senjata menyalurkan senjata ke Hamas.

Omar Al-Bashir meninggalkan hospital di Saudi pada Rabu lalu, pembedahan kedua dalam masa kurang dari empat bulan.

Budaya Sudan dan Menteri Maklumat, Ahmad Bilal Othman, mengatakan bahawa bukti yang dikumpul di tempat pengeboman membuktikan penglibatan Israel dalam serangan itu, dan bahawa Sudan berhak untuk membalas.

Lebih dari 23 tahun berkuasa, Bashir telah menghadapi beberapa pemberontakan bersenjata, sekatan perdagangan AS, surat perintah penangkapan dari Mahkamah Jenayah Antarabangsa, gelombang protes mahasiswa dan pemisahan Sudan Selatan yang kaya minyak tahun lalu.

0 comments:

Post a Comment