4 November 2012

Israel Culik 2 Wanita Palestin, Salah Satunya Sedang Hamil

Nablus, - Setelah melakukan penculikan ke beberapa warga palestin pada Khamis subuh kelmarin 01/11 lalu, pada Khamis malam di hari yang sama Tentera Israel kembali melakukan penculikan terhadap Dalaal Zamel. Dalaal adalah ibu dari Mahraan Abu Khamis yang juga ditahan Israel. Dalaal Zamel tiba-tiba ditangkap di sebelah barat bandar Nablus di Tebing Barat.

Tentera Israel juga menculik isteri bekas tahanan Tha'er Halahla, ketika ia menyeberang ke Tebing Barat untuk melawat orang tuanya di Jordan.

Pejabat Berita Quds Net melaporkan bahawa tentera Israel memasang sekatan tentera di berhampiran pemukimam menyalahi undang-undang di Shave Shomron, barat Nablus saat menghentikan kereta yang ditumpangi Dalaal dan suaminya yang sedang pulang ke kem pelarian Al Ein di Nablus.

Quds Net melaporkan, tentera Israel menculik Dalaal 43, dan mengaku mempunyai surat penahanan rasmi terhadap wanita berusia 43 tahun terebut. Setelah digari Dalaal dibawa pergi dengan kenderaan tentera.

Dalaal Zamel ketika ini tidak diketahui kewujudannya, sementara Mahran anak Dalaal, yang sebelumnya telah ditangkap Israel dihukum penjara 12 tahun.

Selain menangkap Dalaal Zamel, tentera Israel juga menangkap wanita lain. Mereka menculik isteri bekas tahanan politik Tha'er Halahla, yang dibebaskan oleh Israel pada bulan Jun selepas melakukan mogok makan selama 79 hari.

Shereen Halahla diculik ketika sedang melintasi sekatan jalan menuju Tebing Barat selepas lawatan ke orang tuanya di Jordan.

Saat diculik Khamis malam, Shereen sedang mengandung bayi dan membawa anak perempuannya bernama Lamar yang baru berusia 3 tahun.

0 comments:

Post a Comment