26 November 2012

Akaun Wakil PM Israel Diceroboh, beribu-ribu Data Pejabat Zionis Dimusnah

Jerusalem - Tidak hanya kumpulan Anonymous yang melancarkan cyberwar ke Israel. Kumpulan penggodam lain juga turut menyertai, seperti ZCompanyHackingCrew. Mereka mengaku telah dihack pelbagai akaun peribadi milik Wakil PM Israel.

Pelbagai akaun peribadi seperti Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, e-mel, hingga nombor kenalan dan dukumen yang dimiliki Timbalan Perdana Menteri Israel Silvan Shalom diperingatkan kumpulan penggodam yang menamakan diri ZCompanyHackingCrew. Semua akaun itu dihack dan diganti tampilannya dengan pelbagai seruan pro-Palestin.

Bahkan dalam Twitter Timbalan PM yang dihack itu, kelompok ZCompanyHackingCrew mem-posting kicauan berupa protes mengenai pertikaian yang mereka sebut sebagai 'perang yang keji dan pendudukan'.

"Siapa yang boleh membiarkan melihat kebencian, kematian anak-anak dan orang yang tidak bersalah cuba melindungi tanah yang diduduki mereka?" demikian isi kicauan kumpulan ini, seperti dikutip dari RussianToday.

Sebelumnya, kumpulan penggodam Anonymous juga melakukan beberapa siri serangan terhadap Israel. Kelompok yang menyebut diri mereka sebagai hacktivist ini mendakwa telah menyerang Hampir 700 laman web yang berkaitan dengan Israel didakwa telah dihack. Kumpulan penggodam ini dilaporkan telah ceroboh beratus-ratus website bermula dari laman web kerajaan Kementerian Luar Negeri hingga pelancongan tempatan.

Bahkan kumpulan penggodam ini juga mendedahkan 3,000 orang yang namanya diletak di laman Pastebin, tercatat ada nama seorang Senator Amerika Syarikat, iaitu Daniel Inouye. Ia adalah seorang veteran perang yang menentang Nazi pada Perang Dunia II. Ia juga seorang ahli politik yang dikenali menjalin hubungan yang sangat dekat dengan Israel dan mengumbar rahsia penting berupa maklumat data peribadi 5,000 pegawai Israel.

Dalam satu kenyataan yang mengandungi cyberwar terhadap Israel, ternyata kelompok yang menyebut diri mereka sebagai hacktivist ini memang tidak main-main, kerana mereka mampu membuktikan kenyataan kerasnya.

Di laman laman Anonpaste.me, kumpulan Anonymous menerbitkan nama, e-mel peribadi, serta nombor pengenalan dari kira-kira 5,000 pegawai Israel.

"Ini sudah menjadi perhatian besar dari kami, namun kerajaan Israel tidak mengindahkan amaran yang dilancarkan berulang kali serta melanggar hak asasi manusia,

mematikan internet di Israel, melayan dengan tidak baik warganya sendiri dan negara jirannya, "tulis Anonymous dalam satu kenyataan seperti dipetik dari TheHackerNews.

0 comments:

Post a Comment