21 October 2012

Umat Islam di Jerman Rindukan Panggilan Azan

HAMBURG - Menara hijau dan putih itu menjulang dengan berani ke langit. Namun, tidak setinggi menara gereja. Di samping Masjid Pusat di St George, ada kedai Turki dan bangunan pejabat dan juga pejabat polis. Di Steindamm yang jauh dari kebisingan jalan, umat Islam di sini boleh mendengar panggilan azan dari muazin. Masyarakat berfikir tentang hal itu, dan meminta para anggotanya untuk melaksanakan solat di Masjid.

"Kami sedang mempertimbangkan untuk membuat sebuah permintaan," kata Ramadhan Ucar. Dia adalah ketua masyarakat Islam di utara Jerman, dan juga merancang untuk menghantar permintaan untuk melakukan panggilan azan melalui pembesar suara. Di sana, rancangan tersebut telah menyebabkan protes keras dari warga negara sebagaimana dilaporkan. "Di St George kami masih melakukan perbincangan-perbincangan dalam masyarakat," kata Ucar. Namun, tidak menyinggung tentang fakta bahawa beberapa anggota masyarakat bahkan melewatkan muazin di St George.

Di ruang bawah tanah bangunan itu, yang digunakan sebagai Masjid, terdapat restoran, kafe dan seorang tukang gunting. Jika anda bertanya kepada orang-orang apa yang dia fikirkan  keinginan, mereka semua tidak berkata apa-apa, tetapi merujuk kepada Dewan Bandar. Astrid Hassan hanya pulang dari kedai rotinya, dan berjalan melintasi Masjid. Dia telah berkahwin 58 tahun dan telah lama menjadi Muslim, ia sendiri dulunya seorang Kristian. Hassan tidak menentang doa mingguan dan kebebasan beragama itu penting, tapi juga mengatakan: "Banyak orang Jerman yang mempunyai imej yang salah terhadap Islam. Muslim perlu lebih banyak menyampaikan mesej damai kepada mereka."

Edip Mogurtay (36), pemilik kedai roti di empangan, berkata: "Saya tidak akan terganggu oleh panggilan azan. Saya tidak menentang deringan loceng gereja. Bagaimana mungkin saya kesal kerana suara dari Masjid?" Ramazan Ucar menunjukkan dengan bangga ke video di YouTube: Di sana sekali lagi anda boleh menyaksikan pembukaan menara baru pada tarikh 6 September. Pada waktu itu, seorang muazin menyuarakan azan untuk merayakan hari itu. Masjid tersebut telah berdiri sejak tahun 1977, dan menaranya sejak 1991. "Kami ingin menyelaraskan rancangan kami dengan pihak berkuasa," kata Ucar.

Dan sementara di negara-negara Muslim dapat mengumandangkan suara azan di kala subuh, Ucar berfikir azan hanya akan terdengar di St George pada solat Jumaat. Itu akan menjadi saat makan siang, untuk jangka masa tiga hingga empat minit. "Dan tidak begitu keras, sehingga tidak mengganggu warga," tegas Ucar. Markus Schreiber, kepala pejabat daerah pusat mengatakan, "Akan memastikan bahawa masalah suara dipenuhi,". Ketua berkuasa mempertahankan pertukaran intensif dengan cara masyarakat Islam. Dia percaya: "Sebahagian besar ahli gereja tidak mahu berdoa."

"Saya secara peribadi mempunyai simpati untuk idea tersebut," kata Gunter Marwege, seorang pendeta di Gereja Lutheran paroki St George-Borgfelde. Marwege menganggap bahawa rakyat tidak punya masalah jika mendengar panggilan muazin kerana "mereka dikenali untuk menghadapi bentuk-bentuk kehidupan yang lain dengan terbuka." Bahkan Helmut negara Voigt, Ketua Persatuan Warga di daerah, akan baik jika akan mendengar panggilan azan muslim di St George. "Ada dentingan loceng gereja Kristian, jadi mengapa tidak?" Voigtland tahu bahawa ini merupakan tugas penting untuk menyampaikan toleransi Islam ini kepada orang-orang, "dan panggilan untuk doa harus terdengar sesekali waktu."

Sementara itu, seorang seniman di Hamburg Boran Burchhardt telah dipuji untuk melukis menara-menara Masjid di St George kelmarin. Artis 36 tahun dari Hamburg itu, telah mengatakan dua menara setinggi 20 meter itu adalah untuk projek seni dan segienam yang dicat hijau. Pada awal bulan September keduanya ditempatkan di menara seberat 7,5 tan, pada saat itu di depan mata anggota masyarakat. Tindakan yang menakjubkan itu telah menimbulkan kehebohan di Turki, yang tentu peduli akan apa yang terjadi jika masa depan di Hamburg. "Kami masih belum terlalu jauh," kata Ucar, "Tetapi pada 2010 tersebut boleh memberikan dorongan kuat ke arah sana."

0 comments:

Post a Comment