1 October 2012

Mursi Desak PBB dan Dunia Hentikan Pendudukan Israel di Palestin

Presiden Mesir Muhammad Mursi menyeru pendirian negara Palestin merdeka, serta merealisasikan perdamaian, keadilan, menyeluruh dan diakhirinya semua fenomena pendudukan di negara-negara Arab.

Seruan tersebut disampaikan Mursi ketika berpidato di Majlis Umum PBB pada Rabu 26/9 lalu. Dia juga menyeru langkah antarabangsa untuk menghentikan penjajah Zionis dan pembangunan penempatan serta perubahan terhadap penggunaan-penggunaan sejarah al Quds. Dia menegaskan komitmen kepada perjanjian antarabangsa, terutama terhadap piagam PBB, demikian laporan infopalestina.

Dia berkata, "Adalah memalukan apabila dunia yang tidak menerima berlakunya satu pihak di masyarakat antarabangsa mengingkari hak-hak suatu bangsa. Adalah memaluka bila penempatan (Zionis) terus berterusan di tanah rakyat Palestin, terus diteruskan penangguhan pelaksanaan resolusi-resolusi antarabangsa. Berangkat dari pembelaan hak, kebebasan, martabat dan kemanusian saya meletakkan masyarakat antarabangsa pada tanggung jawabnya. "

Kepada Setiausaha Agung PBB, Mursi menyampaikan bahawa sudah berdekad lamanya sejak rakyat Palestin mendedahkan tekadnya mengembalikan semua hak dan mendirikan negaranya yang merdeka dengan ibu kota al Quds, meskipun perjuang bangsa ini tanpa henti dengan menggunakan segala cara yang sah untuk mendapatkan hak-haknya dan menerima resolusi-resolusi antarabangsa sebagai asas penyelesaian, meskipun demikian kesahihan antarabangsa dan resolusi-resolusi PBB tersebut sampai hari ini masih tidak mampu merealiasikan harapan-harapan dan obsesi-obsesi sebuah bangsa Palestin.

Di hadapan Majlis Umum PBB, presiden Mesir meminta kawasan timur tengah dikosongkan dari senjata nuklear dan senjata pemusnah.

0 comments:

Post a Comment