2 October 2012

Mesir bertekad Tetap akan membuka Sempadan Gaza

"Mesir tidak boleh berdiri tenang ketika mereka melihat orang-orang rakyat Gaza dikepung," kata Morsi sebuah persidangan di Turki pada hari Ahad 30/9 yang lalu.

Morsi mencatatkan bahawa lintasan sempadan Rafah "akan tetap terbuka bagi memenuhi keperluan rakyat Gaza, termasuk makanan, ubat-ubatan, pendidikan dan komunikasi antara keluarga."

Presiden Mesir itu juga mengatakan bahawa Kaherah menyokong "pembentukan negara Palestin dengan kehendak rakyat Palestin, dan dengan Jerusalem (al-Quds) sebagai ibukotanya."

Israel melaksanakan sekatan habis-habisan dari darat, udara, laut pada bulan Jun 2007 setelah gerakan penentangan Palestin, Hamas yang dipilih secara demokratik mengambil alih pemerintahan wilayah.

Pengepungan mempunyai kesan buruk pada situasi kemanusiaan dan ekonomi di daerah kantong miskin itu, yang kemudian merubah menjadi kawasan penjara terbesar di dunia terbuka.

Merujuk pada rusuhan yang sedang berlangsung di Syria, dia mengatakan bahawa negara-negara serantau termasuk Mesir, Iran, Turki dan Arab Saudi akan meneruskan perbincangan untuk mencari penyelesaian terhadap krisis.

Rejim Barat anti-Syria telah menggesa Presiden Bashar al-Assad untuk berundur. Amerika Syarikat baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka akan memperuntukkan tambahan $ 45 juta untuk para pemberontak menentang kerajaan Syria.

0 comments:

Post a Comment