3 October 2012

Kekuatan Pejuang Ikhwanul Muslimin yang sangat digeruni Sekular

CAIRO, Hampir setiap muncul tindak kekerasan di negara-negara Islam (Arab), orang selalu mengaitkannya dengan Ikhwanul Muslimin, sebuah pertubuhan pergerakan Islam yang lahir diMesir, sekitar tujuh dekad lalu. Dan, benarkah Al-Ikhwan mengajarkan tindak kekerasan? Dan apa hubungan Hamas dan gerakan Hasan At-Turabi di Sudan dengan pertubuhan Al-Ikhwan? Ini sebuah tulisan yang membincangkan secara ringkas tentang Al-Ikhwan sebagai sebuah organisasi pergerakan Islam.

Sewaktu kekhilafahan Islam jatuh ke tangan Bani Umaiyah pada 661 M, dengan Muawiyah bin Abi Sufyan menjadi khalifah pertama, sekurang-kurangnya muncul dua sikap umat dalam menghadapi kenyataan itu. Pertama, sikap menolak. Kedua, sikap menerima dengan reserve.

Sikap pertama didasari pada kenyataan bahawa Muamiyah mendapat kekuasaan dengan cara yang tidak sah. Di antara mereka, ada yang menolaknya dengan vokal, yang disertai dengan perancangan untuk meluruskan jalannya. Dan ada yang menolaknya dengan sikap pelarian diri kepada kajian masalah-masalah Islam dan menghindari hal-hal yang membawa pertengkaran dengan kerajaan.

Sikap kedua adalah menerima pemerintahan Muamiyah sebagai kenyataan. Sekalipun tidak melambangkan imej Islam politik, sekurang-kurangnya ia telah mampu mempesatukan umat di bawah sebuah negara yang berdaulat. Ia juga tidak melarang umat untuk meyakini rukun iman dan menjalankan rukun Islam yang lima. Sikap kedua-dua ini membentuk teologi Al-Murjiah, yang seterusnya menjadi teologi Ahl Sunnah wal Jamaah, untuk membezakannya dengan teologi kaum Khawarij dan Syiah. Alat-perangkatnya selama berabad-abad diisi oleh sayap kedua dari sikap pertama, iaitu pihak yang menyibukkan diri untuk mengembangkan warisan agama dan intelektual Islam dengan menjauhi konfrantasi langsung dengan pemerintah yang berkuasa.

Aliran pertama yang bersifat vokal dan bahkan melibatkan pergerakan di bawah tanah untuk menyusun kekuatan dalam rangka membentuk sebuah kerajaan yang lebih Islamik, banyak mendapat kesulitan dari pemerintah yang berkuasa. Tokoh-tokohnya diburu-buru dan ajarannya ditolak. Inilah asas bakal pergerakan Islam yang mempunyai penyokong sepanjang sejarah Islam sampai ke abad moden. Organisasi Al-Ikhwan al-Muslimun - yang biasa disingkat dengan Al-Ikhwan - adalah sebuah pewaris dari Islam pergerakan ini dengan bentuknya yang khas di zaman moden.

Hayah Ikhwan Al-Muslimin (Pertubuhan Persaudaraan Umat Islam) ditubuhkan Syekh Hasan Al-Banna di bandar Ismailiyah (sebuah bandar di pinggir Terusan Suez), Mac 1928, beberapa bulan setelah ia lulus dari Darul Ulum. Darul Ulum adalah sebuah sekolah tinggi pendidikan guru di Kaherah, dan Ismailiyah adalah bandar di mana ia ditempatkan oleh Kementerian Pendidikan Mesir untuk menjadi guru di sebuah SMP.
Setiap hari - selepas mengajar, ia mengunjungi warung kopi untuk berdialog dengan masyarakat. Malam harinya, ia solat berjemaah di masjid berdekatan, dan kemudian seringkali meneruskan pembicaraannya di warung kopi.

Pada masa-masa bercuti panjang setiap musim panas, ia menghabiskan waktu dalam perjalanan ke pelbagai kota dan desa di Mesir, untuk mengajar masyarakat di rumah, di atas kenderaan, di warung kopi, atau masjid. Tubuhnya yang tegap (sekalipun dengan tubuh yang agak rendah berbanding dengan rata-rata orang Mesir), serta penampilannya yang menarik, dan lidahnya yang fasih, memang menyokong Al-Banna untuk menjadi seorang public figure.
Dalam pertumbuhan awalnya, Al-Ikhwan lebih menumpukan usaha untuk pembentukan keperibadian masyarakat. Ini dilihat dari beberapa prinsip yang diajarkan Al-Banna yang merupakan penggunaan harian Al-Ikhwan. Prinsip-prinsip itu antara lain berbunyi: "Lakukanlah solat bila anda mendengar azan, bagaimana pun keadaan anda pada waktu itu. Baca Al-Quran, renungkan dan dengarkan, serta selalulah mengingati Allah. Jangan anda membuang-buang waktu untuk hal-hal yang tak berguna. "

Selanjutnya, Al-Banna juga mengatakan: "Jangan banyak bertikam lidah dalam masalah apa pun, kerana itu tidak bermanfaat. 

Jangan banyak berseronok semata-mata dan bersantai, kerana perjuangan bangsa perlu kesungguhan. Jauhilah membicarakan keburukan orang di belakangnya. Jangan mengejek organisasi-organisasi atau pergerakan-pergerakan dengan tidak adil. Berusahalah untuk selalu ramah bila anda bertemu rakan-rakan Al-Ikhwan, sekalipun ia tidak membuat inisiatif, kerana idiologi kita berdiri di atas tiang ilmu pengetahuan cinta dan kasih.

Bantulah orang lain sedaya upaya mungkin agar ia dapat memanfaatkan waktunya, dan apabila anda mempunyai kerja untuk diselesaikan, maka selesaikanlah kerja itu. "

Prinsip-prinsip tersebut tak lain adalah sebahagian daripada prinsip-prinsip Islam, yang disimpulkan dalam bahasa mudah agar dapat dilaksanakan dengan mudah dalam kehidupan sehari-hari. Kesimpulannya adalah bagaimana seorang muslim dapat menjalankan ajaran Islam secara murni dan konsisten dalam kehidupan moden.

Prinsip-prinsip itu dijalankan melalui jalur organisasi dari ranting, cabang, wilayah (yang tersebar di seluruh pelosok kota dan desa di Mesir), dan sampai ke pusat, yang secara organisasi selalu dinilai dari waktunya. Di sini kelihatan sekali ciri pergerakan dari pertubuhan Al-Ikhwan.

Setelah pemantapan keperibadian, maka program Al-Ikhwan selanjutnya adalah pembentukan masyarakat Islam yang menjalankan syariat Islam. Bagi Al-Ikhwan, Islam adalah jalan hidup melibatkan individu, masyarakat, negara, hubungan antarabangsa dan seterusnya. 

Al-Banna menegaskan, "Ia (Islam - Red) adalah sikap moral, kekuatan, kasih sayang dan keadilan. Ia adalah pengetahuan, undang-undang, ilmu dan mahkamah. Ia adalah bahan-bahan, kekayaan, usaha dan keperluan. Ia adalah jihad dan dakwah atau antara dan gagasan. Ia juga akidah yang benar dan ibadah yang betul, ibarat satu duit syiling dengan dua wajah. "

Seperti program pembentukan keperibadian, maka Al-Ikhwan juga bertekad untuk melaksanakan program sosial politik secara berperingkat. Dalam Anggaran Dasar (Nizam Asasi) Al-Ikhwan, antara lain menyebut: Al-Ikhwan sentiasa mengutamakan kemajuan berperingkat dalam pembangunan, usaha produktif, dan kerja sama dengan para pecinta kebaikan dan kebenaran. Al-Ikhwan tidak ingin mencederakan siapa pun, apa pun agama, bangsa dan kebangsaannya.

Aktiviti Al-Ikhwan mula menarik perhatian kerajaan dan dunia luar, selepas mereka memindahkan pusat kegiatan dari Ismailiyah ke Kaherah. Selain itu setelah Al-Banna menghantar surat kepada raja Mesir, Faruq (1936) dan beberapa menteri kabinet, supaya melaksanakan syariat Islam dan meninggalkan cara hidup yang tidak Islamik.

Situasi di Mesir pada 1930-1940-an, seperti keburukan moral, penembusan budaya asing, kerajaan yang tidak tegas, dominasi British yang begitu kuat dalam negeri, dominasi syarikat-syarikat asing, dan lain-lain, telah bersaham dalam membentuk sikap kesungguhan Al-Ikhwan. Sebagai gerakan dan idiologi, sikap Al-Ikhwan ini berkaitan erat dengan krisis intelektual, sosial, ekonomi dan politik yang melanda Mesir sejak abad ke-19.

Krisis-krisis ini sebahagiannya adalah hasil dari pelbagai polisi yang ditempuh oleh para penguasa Mesir sebelum ini, dalam bidang pendidikan, undang-undang dan politik melalui suatu proses pembaratan. Negara sejak abad 19 menghantar misi pendidikan ke luar negeri dan mengundang perancang dan tenaga ahli Barat ke dalam negeri. Sistem pendidikan Barat yang sekular barangsur-ansur mengalihkan pendidikan tradisional, dan undang-undang sekular Barat menggantikan undang-undang syariat yang telah berlaku selama berabad-abad.

Politik kerajaan semakin cenderung untuk memelihara kepentingan Barat. Terusan Suez sebagai jalan perhubungan penting antara Barat dan Timur berada di tangan asing. Di Palestin kekuatan Zionis antarabangsa semakin jelas untuk mendirikan negara kebangsaan Yahudi yang mengancam kewujudan umat Islam dan bangsa Arab. Sementara itu, para penguasa Arab lebih banyak membuat polisi yang dapat mempertahankan kepentingan mereka daripada kepentingan rakyat. Di pihak lain, Al-Azhar sebagai institusi keagamaan yang tertua di dunia Islam bersikap acuh dan sukar untuk dijadikan ikutan bagi sebuah pembaharuan yang selari dengan semangat Islam.

Sebagai organisasi pergerakan, Al-Ikhwan tidak mahu membiarkan keadaan yang tidak selari dengan tuntutan Islam itu berjalan terus. Melalui media dan sarana yang dimilikinya (surat khabar, majalah, pamplet, surat terbuka, pidato, khutbah, rapat umum dan lain-lain), organisasi ini memberikan rayuan kepada rakyat dan kerajaan agar mengambil garis Islam dalam semua polisi.

Kalau kemudian kerajaan melihat Al-Ikhwan sebagai ancaman, bukan semata kerana Rayuan kebaikan itu, tapi lebih kerana sebagai organiasasi massa, Al-Ikhwan dapat memaksakan kehendaknya. Usaha yang dilakukannya bukan hanya bidang penerangan, pendidikan dan kebajikan semata, tetapi juga merangkumi usaha-usaha ekonomi yang menjadi urat nadi organisasi, latihan bela diri dan bahkan pasukan para tentera. Dalam perang melawan sekutu Inggeris-Israel pada tahun 1948, sebagai contoh, pasukan sukarelawan Al-Ikhwan terbukti tempoh dalam mematahkan kekuatan musuh.

Sekitar Perang Dunia II, telah terjadi hubungan turun naik antara kerajaan dan Al-Ikhwan. Situasi genting yang berlaku di Mesir akibat perang, antara lain pembunuhan terhadap tokoh-tokoh politik (termasuk pembunuhan Perdana Menteri An-Nuqrasyi), membuat keadaan semakin sukar bagi Al-Ikhwan. 

Tokoh-tokoh Al-Ikhwan ditangkap, aset organisasi disita, dan pelbagai media massa mereka dihapuskan. Kejadian seperti itu berlaku berulang kali. Dari tahun 1940 hingga Disember 1948, pergerakan ini dilarang sepenuhnya. Selanjutnya pada malam hari tanggal 12 Februari 1949, Al-Banna ditembak mati oleh orang yang tak dikenali sewaktu ia sedang duduk di dalam kereta di depan bangunan Syubban Al-Muslimin di Kaherah.

Al-Banna meninggal, tetapi idea-idea dan karya organisasinya diteruskan oleh generasi penerus. Tak lama selepas pemergian Al-Banna, kepimpinan Al-Ikhwan digantikan oleh Hasan Al-Hudhaibi, seorang bekas Peguam. Menjelang Revolusi tahun 1952, sebahagian kekayaan Al-Ikhwan mula dikembalikan dan kebebasan mereka dipulihkan.

Pada mulanya, Jamal Abd Nasir 15 Januari 1918 - 8 September 1970) merupakan presiden kedua Mesir, dan mungkin merupakan salah seorang negarawan Arab yang paling terkemuka dalam sejarah.

Gamal Abdul Nasser dilahirkan di Iskandariah (Alexandria) dan aktif dalam gerakan Mesir menentang penjajahan dan kekuasaan asing ketika di Akademi Ketenteraan. Gamal Abdul Nasser berpangkat Major ketika terlibat dalam Perang Kemerdekaan Israel pada tahun 1948.

Selama beberapa bulan pada akhir perperangan, Gamal Abdel Nasser dan pasukannya terperangkap dalam kawasan yang dikenal sebagai "Poket Faluja". Ketika perdamaian tercapai, Gamal Abdel Nasir kembali ke Mesir. Pada tahun 1952, Gamal Abdel Nasser memimpin Angkatan Bersenjata Mesir dalam rampasan kuasa yang menggulingkan Raja Farouk I.

Pada awal 1954, Gamal Abdul Nasser menangkap dan menahan presiden Mesir ketika itu, Jeneral Muhammad Naguib, dan pada 25 Februari 1954 Gamal Abdul Nasser menjadi Ketua Negara Mesir. Dua tahun kemudian, Gamal Abdul Nasser menjadi calon tunggal dalam pilihan raya presiden dan dilantik menjadi presiden Mesir kedua. Pada masa pemerintahannya, Gamal Abdul Nasser membangkitkan Nasionalisme Arab dan Arabisme, menasionalisasi terusan Suez yang mengakibatkan krisis Suez yang membuat Mesir berhadapan dengan Perancis, Britain dan Israel yang mempunyai kepentingan terhadap terusan itu. Krisis ini berakhir dengan keputusan dunia antarabangsa yang menguntungkan Mesir serta terusan Suez rasmi berada dalam kedaulatan Mesir. Kemudian mengadakan projek infrastruktur besar-besaran di antaranya adalah projek Empangan Aswan dengan bantuan kerajaan Kesatuan Soviet.

Setelah kalah dalam Perang Enam Hari dengan Israel pada tahun 1967, Gamal Abdul Nasser ingin menarik diri dari dunia politik tetapi rakyat Mesir menolaknya. Gamal Abdul Nasser sekali lagi memimpin Mesir dalam Peperangan 1969-1970 (War of Atrition).

Gamal Abdul Nasser meninggal akibat penyakit jantung dua minggu selepas peperangan tamat pada 28 September 1970. Gamal Abdul Nasir digantikan oleh Anwar Sadat sebagai presiden Mesir.dan Anwar Sadat sendiri adalah termasuk aktivis Al-Ikhwan. Namun kemesraan antara Al-Ikhwan dan Nasir serta Sadat akan berakhir, tak lama selepas yang bertama menjadi presiden. Di bawah pemerintahan Jamal Abdul Nasir, Al-Ikhwan mengalami penderitaan kembali. Para pengikutnya dipenjarakan dan beberapa di antaranya malah ada yang digantung. 

Buku-buku dan penerbitan mereka dilarang terbit.Akibat dari keadaan yang kurang menguntungkan itu, beberapa tokoh Al-Ikhwan banyak yang terpaksa lari ke luar negeri. Ada yang ke negara-negara Arab dan lain ke Eropah dan Amerika. Namun di mana pun mereka berada, mereka tidak melupakan perjuangan organisasi dan selalu melakukan kegiatan-kegiatan sesuai dengan keadaan yang ada.

Dari situ, walaupun di dalam negeri (Mesir) Al-Ikhwan banyak mengalami halangan, gagasan Al-Ikhwan tetap berkembang. Selain itu banyak di kalangan idiolog-idiolog Al-Ikhwan yang berbakat menulis dalam pelbagai bidang. Misalnya Audah, Syed Qutb, Muhammad Qutb, Muhammad Al-Ghazali, Abdullah As-Samman, As-Sibai, Mushthafa Ramadan, Fathi Yakan dan lain-lain.

Kemudian muncul dialog generasi kedua yang lebih berbentuk akademik sebanding dengan Al-Qardhawi, Isa Abduh, Al-Jerisyi, At-Turabi, Asy-Syalabi dan seterusnya. Karya-karya mereka banyak yang sudah diterjemahkan ke dalam bahasa asing, termasuk bahasa Malaysia. Dengan demikian, Al-Ikhwan telah memberikan sahamnya untuk sebuah pemahaman Islam pergerakan di seluruh dunia.

Di beberapa negara Arab pada masa ini, seperti Sudan, Jordan, dan Palestin, kegiatan politik Islam Al-Ikhwan nampak menonjol. Di Sudan, berkat jasa Dr Hasan At-Turabi, idiologi terkenal Al-Ikhwan, beberapa program Islamisasi telah dapat dilaksanakan dalam negara, sekalipun mendapat tekanan yang berat dari negara-negara Barat, dan bahkan Mesir sendiri sebagai negara jiran dan tanah kelahiran Al-Banna.

Di Jordan beberapa wakil Al-Ikhwan dapat duduk dalam parlimen dan beberapa kedudukan penting dalam kerajaan. Di Palestin, di balik gerakan Al-Hamas yang mencabar negara sekular yang ingin ditubuhkan oleh Arafat juga dikhabarkan berdiri aktivis-aktivis Al-Ikhwan.

Hayat Ikhwan Al-Muslimin sebenarnya tidak lain dari sebuah organisasi pergerakan Islam yang berusaha menerapkan cara-cara hidup yang Islamik, terutama kehidupan sosial-politik, melalui sebuah program yang selalu disemak dari masa ke masa. Kerana dominasi budaya sekular yang begitu besar di dunia Islam, termasuk sekularisasi dalam pemerintahan, organisasi ini sering berada dalam konflik dengan kekuatan-kekuatan sekular yang ada dalam masyarakat. Teologi mereka yang tidak memisahkan antara ijtihad dan jihad, agama dan politik, membuat nama mereka sering dihubungkan kepada aksi politik dan tindak kekerasan, baik secara sah atau tidak.

0 comments:

Post a Comment