30 October 2012

Gambar Satelit menunjukkan Penderitaan Umat Islam di Rohingnya

Myanmar - Sebuah kumpulan hak asasi antarabangsa yang terkemuka telah mendedahkan imej satelit yang menunjukkan kemusnahan penempatan muslim Rohingnya di kawasan pantai di wilayah Kyaukpyu, disaat keadaan muslim Rohingya kembali membimbangkan setelah kekerasan kembali terjadi.

"Myanmar sangat perlu untuk memberikan keselamatan bagi Rohingya yang berada di bawah serangan keras", Phil Robertson, Timbalan Pengarah Asia Human Rights Watch, kepada Reuters pada hari Ahad, 28 Oktober, sebagaimana dilaporkan onislam.net.

Citra satelit yang dikeluarkan oleh Human Rights Watch menunjukkan hampir hancurnya secara total dari sebuah komuniti Rohingya di pantai Kyaukpyu, tempat pertempuran antara Rohingya dan etnik Buddha Rakhine.

Lebih dari 811 bangunan dan rumah perahu dihancurkan, memaksa banyak Rohingya melarikan diri ke utara melalui laut menuju ibukota negara, Sittwe. Gambar tersebut mengikuti episod terbaru dari kekerasan anti-Rohingya, yang meletus minggu lalu di bandar Minbyar, sekitar 25 kilometer (15 batu) utara ibu kota negara bahagian pantai Sittwe dan merebak lebih jauh ke utara ke bandar Mrauk U. Kemudian, seorang jurucakap kerajaan Rakhine menyebutkan korban terbunuh mencapai 112 pada Jumaat lalu.

Namun dalam masa beberapa jam media kerajaan menjadi 67 terbunuh dari tarikh 21 Oktober hingga 25, dengan 95 orang cedera dan hampir 3,000 rumah hancur. Jumlah korban terbunuh boleh jauh lebih tinggi, kata Human Rights Watch, berdasarkan pendedahan dari para saksi yang melarikan diri adegan pembunuhan.

Pertengkaran datang kembali hanya lima bulan selepas rusuhan komunal mengorbankan lebih dari 80 orang dan mencederakan sekurang-kurangnya 75,000 orang di kawasan yang sama. Kumpulan hak asasi manusia menuduh polis Burma dan pasukan keselamatan penggunaan kekuatan dan menangkap muslim Rohingya di tengah rusuhan. Human Rights Watch menuduh pasukan keselamatan Burma menyasarkan Muslim Rohingya dengan pembunuhan, rogol dan penangkapan setelah rusuhan.

Mengesahkan laporan HRW, Kelompok HAM Rohingya memperingatkan bahawa pembersihan etnik berjalan untuk minoriti Muslim Rohingya di Kyaukpyu.

"Pembersihan Etnik sedang berlaku di dalam pengetahuan dari masyarakat antarabangsa dan mereka tidak melakukan apa-apa," kata Tun Khin, presiden Pertubuhan Burma Rohingya Inggeris.

"Kami telah mengesahkan laporan bahawa ratusan orang telah terbunuh dan kerajaan harus menyedari hal itu."

Kumpulan penyokong itu melaporkan bahawa kapal yang membawa 120 Muslim dari Kyaukpyu dicegat oleh Rakhines, yang membunuh para lelaki dan memperkosa wanita.

Namun, banyak dari mereka diusir dari Kyaukpyu bukan etnik Rohingya tapi Muslim dari minoriti Kaman yang diiktiraf secara rasmi, kata Chris Lewa, pengarah kumpulan advokasi Projek Arakan Rohingya.

"Ini bukan hanya kekerasan anti-Rohingya lagi, ini anti-Muslim," katanya.

0 comments:

Post a Comment