20 October 2012

Berpuluh-puluh Bank di Amerika sudah ditutup kerana gagal dan Krisis Ekonomi

LOS ANGELES - Pada Sabtu 20/10/2012 semalam, lembaga penjamin simpanan pelanggan bank AS, atau Federal Deposit Insurance Corp (FDIC), menyatakan penutupan enam bank yang gagal bertahan akibat krisis kewangan. Sejak pada awal 2012 ini saja sudah 15 bank dinyatakan gagal.

Keenam bank tersebut adalah First Regional Bank di Los Angeles, Florida Community Bank, First National Bank di Georgia, American Marine Bank di Washington, Marshall Bank di Minnesota, dan Community Bank and Trust di Georgia.

FDIC sudah menjangkakan bahawa pada tahun 2011 akan terjadi puncak jumlah kegagalan bank akibat krisis kewangan terkini. Pada tahun 2010 ada 140 bank yang dinyatakan muflis, 25 bank pada tahun 2009, dan tiga bank pada tahun 2008-2007

Ringkasnya, keenam bank tersebut kini telah diambil alih aset dan simpanannya oleh bank-bank lain. Bahkan, sebahagian dari keenam bank tersebut gagal telah menjadualkan membuka kembali sejumlah cawangan-cawangannya dalam beberapa hari ke depan dengan pemilikan baru.

Legislator di Amerika Syarikat telah menyatakan bahawa pemulihan industri perbankan di AS akan memberatkan keadaan ekonomi secara keseluruhan. FDIC mengatakan bahawa anggaran kerugian akibat kegagalan bank dalam tempoh 2009-2013 boleh mencapai 100 bilion dolar AS.

Pimpinan Federal Deposit Insurance Corp, akan mendedahkan versi mereka pada hari Khamis di hadapan sebuah suruhanjaya yang memeriksa penyebab krisis kewangan 2008.

Panel dianggotai 10 orang itu dalam sidang dengar pendapat publiknya yang pertama pada hari Rabu mendengar cerita tentang kesalahan kadar dan penyesalan dari banker-banker top Wall Street, tetapi tidak menerima permintaan maaf atau penjelasan baru untuk bencana yang menggoncang pasaran dunia itu.

Empat banker top Wall Street mengakui bahawa mereka terlalu banyak mengambil risiko dan tersedak akibat kewangan mereka sendiri dalam pasaran kredit perumahan, namun mereka membela pakej dan besarnya perniagaan mereka.

Suruhanjaya Penyelidikan Krisis Kewangan, yang dibentuk oleh Kongres dan ditugaskan untuk menyerahkan laporan pada tarikh 15 Mei, akan memperoleh sudut pandang masalah yang berbeza dari Bair dan Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS Mary Schapiro.

Kedua-duanya adalah pemimpin badan yang terlibat jauh dalam proses terjadinya krisis yang memuncak pada tahun 2008 setelah runtuhnya perbankan pelaburan gergasi Lehman Brothers.

Bair menimbulkan masalah minggu ini dengan proposal FDIC untuk mengikat para banker membayar yuran insurans deposit. Idea yang bertentangan dengan pelabur bank lain juga menyeru kepada bank-bank dengan skim pampasan risiko untuk membayar premium insurans deposit yang lebih tinggi.

Hal itu mencerminkan kesediaan Bair untuk bereksperimen dengan menggunakan peraturan FDIC untuk mempengaruhi perilaku bank dalam cara-cara yang melampaui tugas utama badan tersebut untuk melindungi deposit.

Bair adalah pengkritik utama kelebihan pasaran kredit perumahan yang membantu menginflasikan gelombang harga perumahan yang bersejarah masuk ke tahun 2007. Ketika gelombang itu pecah, impak selepas melumpuhkan pasaran modal dan membuat ketakutan pada pemerintahan Bush.

Suruhanjaya yang diketuai oleh mantan Bendahara Negara Bahagian California Phil Angelides itu mula bekerja di tengah meningkatnya kemarahan awam atas krisis tersebut, kesannya dan apa yang perlu dilakukan untuk mencegahnya terjadi lagi.

"Kami perlu melakukan banyak kejadian dan saya yakin prestasi kami akan mendedahkan apa yang terjadi. Ini akan menjadi kesempatan yang terkini dan terbaik bagi rakyat Amerika untuk memeriksa isu-isu ini," ujarnya.

Schapiro, yang agensinya banyak dikritik kerana gagal mengesan masalah-masalah seperti penipuan pelaburan Bernard Madoff, mengatakan pada hari Rabu bahawa SEC memberikan lebih banyak kelengkapan bagi kakitangan penegakannya untuk membanteras penipuan kewangan.

Yang juga akan bersaksi pada hari Khamis selain Bair dan Schapiro adalah Peguam awam AS Eric Holder, Asisten Peguam Umum Lanny Breuer dan para pegawai penguatkuasa undang-undang tempatan dan negara bahagian dari Ilinois, Colorado, texas, dan Florida.

0 comments:

Post a Comment